ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

نگذاریم تملق‌گویان احمدی‌نژاد را از ما بگیرند

بررسی نقش تملق‌گویی‌ در انحراف دولت‌ها در گفت‌وگوی فارس با سلیمی‌نمین؛
 
نگذاریم تملق‌گویان احمدی‌نژاد را از ما بگیرند 

 

 

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با مروری بر نقش تملق‌گویی در انحراف برخی دولت‌ها تأکید کرد:  

نباید بگذاریم اطرافیان رئیس جمهور با تملق‌گویی احمدی‌نژاد را از ما بگیرند. 

عباس سلیمی‌نمین رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در مقدمه سخنان خود با آسیب شناسی و تبیین برخی جریانات و رویدادها، در سه دهه انقلاب اسلامی ضمن طرح این پرسش که چرا ما در کشور برخی از نیروهای انسانی کارآمد و توانمند خود را از دست می‌دهیم و هنوز هم این روند ادامه دارد، گفت: باید در این خصوص بررسی جدی صورت گیرد که چه عواملی موجب می‌شود که آن توانمندی و قابلیت افراد از بین برود.

وی با توضیح این‌که در این خصوص عوامل بیرونی و درونی تاثیرگذار بوده است، گفت: به طور طبیعی انسان‌ها دارای خصایصی هستند که در شرایط متفاوت رشد می‌کنند؛ همه دارای حب نفس، حب مال و زیاده‌خواهی به طور طبیعی هستند چرا که اگر این خصلت‌ها نباشد بشر دست به کار و پیشرفت نمی‌زند؛ اما این زیاده‌خواهی بایستی با کنترل‌های شرعی و عقلی به خوبی مدیریت شود.

این تحلیلگر سیاسی با طرح این موضوع که چگونه می‌شود عوامل بیرونی و محیطی را طوری فراهم کرد که این شخصیت‌ها و سرمایه‌ها از دست نروند، گفت: تجربیات سه دهه پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که برخی لغزش‌های مدیریت‌ها به صورت چرخه‌ای ادامه داشته است؛ زیرا به جای اینکه عوامل و ریشه‌های مشکلات را از میان برداریم، سعی شده است با اشخاص برخورد شود.

سلیمی نمین با بیان اینکه باید برای درک وضعیت فعلی واین روند، شاخصه و ملاک درستی برای اندازه‌گیری دردست داشت، یادآور شد: انگیزه‌های مبارزان برای پیروزی انقلاب اسلامی، برپایی نظام اسلامی و حرکت بر اساس باورها و شاخصه‌های اسلامی در طول مسیر بود.

وی ادامه داد: در زمینه حکومت دین مقدس اسلام برای ما توصیه‌ها و دستورالعمل‌های روشنی دارد که در یک جامعه اسلامی به چه صورت باید رفتار و عمل شود؛ همچنین یک حکومت اسلامی با چه معیارهایی باید شناخته شود و با مردم رابطه داشته باشد، مشخص است.

*امام خمینی (ره) دارای دقیق‌ترین و ناب‌ترین فهم از اسلام برای احیای مجدد اسلام ناب محمدی(ص)بود

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه الگوی فکری و عملی امروزی انقلابیون، حضرت امام خمینی (ره) بود، خاطرنشان کرد: اندیشه ما بر اساس آموزه‌های دینی و سیاسی اسلام حقیقی بود که مصداق عینی آن را حضرت امام خمینی (ره) یافتیم؛ چراکه ایشان دارای دقیق‌ترین و ناب‌ترین فهم از اسلام برای احیای مجدد اسلام ناب محمدی(ص)بود.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما با بعضی از آفت‌ها مواجه شدیم یعنی اینکه چون در خارج از قدرت بودیم، نمی‌توانستیم درک کنیم که با دستیابی به قدرت با چه آفاتی مواجه خواهیم شد؛ لذا تصور واقعی از آفت‌های قدرت نداشتیم، چرا که تاریخ صدر اسلام را طوری برای ما خوانده بودند که همواره آدم‌های آن دوران را به طور ثابت می‌پنداشتیم؛ مثلا اگر فردی بد بود انگار از ابتدا بد بوده است و یا اگر فردی خوب است که انگار از ابتدا خوب بوده است.

سلیمی نمین اضافه کرد: در اوایل انقلاب تصور می‌شد مگر می‌شود یک فرد که در طول عمر در مسیر حق در حرکت بوده به یکباره سقوط کرده و منحرف شود؛ اما به تدریج مشاهده کردیم که قدرت هر چند می‌تواند ابزار خدمت و خیر و برکت باشد؛ ولی همین قدرت می‌تواند در مسیری قرار گیرد که در مقابل هدف اولیه دستیابی به قدرت باشد.

*ممکن است انسان‌های صالح تحت تاثیر بعضی آفات قدرت منحرف می‌شوند

وی با یادآوری اینکه پس از انقلاب، بسیاری از نیروهای نامتجانس با روح انقلاب که تظاهر به انقلابی‌گری می‌کردند از بدنه حاکمیت تصفیه شدند، گفت: در ابتدای مسیر حرکت انقلاب اکثر کسانی که در بدنه انقلاب مانده بودند معتقد به اسلام و انقلاب بودند، اما پس از آن متوجه شدیم که می‌شود انسان‌های صالح تحت تاثیر بعضی آفات منحرف شوند، چراکه این اتفاق افتاد.

این پژوهشگر تاریخ ایران مهمترین دلیل انحراف افراد را "تملق‌گویی " اطرافیان افراد صاحب قدرت خواند و افزود: همانگونه که حضرت امام (ره) مکراراً با تملق‌گویی افراد هم در گفتار و هم در عمل مقابله می‌کرد، بنابراین ما بسیاری از شخصیت‌های خود را با تملق‌گویی از دست دادیم. یعنی تعدادی از افراد متملق که به طمع منافع مادی خود را به مراکز قدرت نزدیک کرده بودند، آنها برای رسیدن به آن از هیچ تملقی فروگذار نکرده تا به سود مادی بیشتر برسند.

* شخصیت‌های برجسته‌ای در طول انقلاب بر اثر تملق‌گویی و بزرگ جلوه دادن آنان از دست رفتند

وی با تاکید بر اینکه به تجربه ثابت شده است که بسیاری از تملق‌گویی‌های اطرافیان بر روی مسئولان تاثیر گذاشته و در نهایت آنها را منحرف کرده است، اظهار داشت: شخصیت‌های برجسته‌ای در طول انقلاب بر اثر تملق‌گویی و بزرگ جلوه دادن آنان از دست رفتند.

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با اشاره به دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی و خاتمی پرسید: چرا باید گمان کرد که شخصی مثل هاشمی رفسنجانی و خاتمی متأثر از تملق‌گویی اطرافیان خود شد، اما احمدی‌نژاد از این قاعده مستثنی است.

*از مهمترین دلایل سقوط "بنی‌صدر و منتظری " تملق‌گویی فریبکارانه اطرافیانشان بود

"بنی‌صدر و منتظری " از شخصیت‌هایی بودند که سلیمی نمین آنها را نمونه سقوط کرده بر اثر تملق اطرافیان برشمردو تاکید کرد: قطعا در ماجرای آقای منتظری تملق‌گویی اطرافیان تاثیر بسیار زیادی داشت و بسیاری از این افراد حسابگرانه در اطراف وی جمع شدند و او را در برابر امام(ره) قرار دادند و این درحالی بود که منتظری فردی فعال و خدمت‌کرده به انقلاب بود؛ اما از طریق القائات دروغ و تملق‌گویی فریبکارانه و دادن اطلاعات غلط او را وادار کردند در مقابل خمینی کبیر(قدس سره) بایستد.

این پژوهشگر تاریخ ایران ادامه داد: امام(ره) به آقای منتظری گفتند شما از سیاست به دلیل ساده‌لوحی و ضعفهایی که در این زمینه دارید دوری کنید، ولی به درس و بحث حوزه و فقه بپردازید، شما در سیاست بازی میخورید و خیلی سریع متاثر از جوسازی اطرافیان می شوید؛ بنابراین در سیاست دخالت نکنید؛ امام بیش از دو سال سعی کرد این شخص را در نظام و انقلاب حفظ کنداما اطرافیان منتظری نگذاشتند.

سلیمی نمین افزود: هرچند ممکن اسن فردی در یک جنبه کار فاقد صلاحیت باشد؛ اما می‌توان در عرصه دیگری از توانمندی او استفاده کرد، چراکه او یک سرمایه است و نباید سرمایه را تا جایی که امکان دارد در نظام حفظ کرد و این سیره امام(ره) بود.

*تملق‌گویان با شیوه‌های ماهرانه سعی می‌کنند دولتمردان را تحت تاثیر خود را به انحراف بکشاند

وی "قدرت " را به دلیل دسترسی به منابع مالی، مستعد جمع شدن افراد متملق اطراف دولتمردان دانست و گفت: افراد متملق بسیار سازمان‌یافته و تشکیلاتی گرد افراد صاحب قدرت جمع می‌شوند، هرچند که آن فرد با تقوا باشد، تملق‌گویان با شیوه‌های ماهرانه سعی می‌کنند آن فرد را تحت تاثیر خود را به انحراف بکشاند.

*تملق‌گویی موجب شد که در دوران سازندگی نظارت بصورت جدی تضعیف شود

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با یادآوری اینکه تا به امروز شخصیت‌های زیادی را بر اثر همین رفتارها از دست داده‌ایم، گفت: چرا که چاپلوسان و تملق‌گویان برای رئیس جمهور آن زمان یک قداست و بزرگ‌نمایی کاذبی درست کرده بودند.

سلیمی نمین ادامه داد: بسیاری از افراد در آن زمان جلوی انتقادها را می‌گرفتند و با گفتن اینکه هاشمی شخصیت بسیار خاصی است سعی کردند قداست بیجایی را به امور اجرایی بدهند که ضربات بدی را خوردیم و افراد توانمند را به سادگی از دست دادیم.

وی گفت: این کار موجب شد که مصالح انقلاب بسیار آسیب ببینند و منافع ملی و سرمایه‌‌های انسانی کشور به هدر رود و این آسیب غیرقابل جبران است؛ چرا که تربیت افراد و نیروی انسانی نیازمند زمان و سرمایه‌گذاری‌های بسیار بلندمدتی است.

*مسائل کلان کشور در سایه رقابت‌های سیاسی آسیب می‌بیند

این پژوهشگر تاریخ ایران اضافه کرد: در شرایط کنونی کشور متاثر از رقابت‌های سیاسی است، لذا مسائل کلان کشور مورد آسیب قرار می‌گیرد، چرا که سایه رقابت‌های سیاسی و کارها تحمیل می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی سوال کرد: باتوجه به اینکه تملقگویی موجب سقوط بسیاری از افراد در طول انقلاب اسلامی شده است، چرا امروز بازهم ازبرخی تملق گویی‌ها در کارهای اجرایی جلوگیری نمی‌شود،چرا جامعه نسبت به تملق گویی عکس العمل نشان نمی دهد.

سلیمی نمین با گوشزد کردن این نکته که مطبوعات ما نبست به برخی تملق‌‌گویی‌ها و دادن نسبت‌های غیر واقع حساس نیستند، خاطرنشان کرد: اخیرا در یک سی دی نسبت‌هایی به آقای احمدی نژاد توسط برخی افراد داده شد که وی را بعنوان شخصیتی خاص از اصحاب امام زمان (عج) معرفی کردند که دستهایی پشت این ماجرا قرار دارد و این یک تملق آشکار است که تاثیرات منفی زیادی ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین رسانه‌ها باید نسبت به کسانی که این سی دی را تولید کردند و برنامه ریزی می‌کنند واکنش نشان دهند.

وی یادآور شد: در گذشته نیز عده‌ای به رئیس جمهورهای گذشته نسبت‌هایی تملق آمیز مانند امیر کبیر دوران، سردار سازندگی، اندیشمند آزاد اندیش و روشنفکر دادند و در زمانی هم با القا اینکه هاشمی یک شخصیت ویژه است و باید در کاخ زندگی آنچنانی داشته باشد این افراد را از آرمان‌های انقلاب دور کردند.

*برخی اطرافیان آقای احمدی نژاد می‌خواهند این شخصیت توانمند کشورمان را همچون شخصیت‌های گذشته از ما بگیرند

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با انتقاد شدید از برخی تملق‌گویی‌های مشایی و رحیمی از آقای احمدی‌نژاد، گفت: امروز نیز افرادی با زبان تملق اطراف رئیس جمهور هستند که سعی دارند با بازی‌های فریبکارانه و تبلیغاتی منافع سیاسی و اقتصادی از آن به دست آورند که در اصل می‌خواهند آقای احمدی نژاد شخصیت توانمند کشورمان را همچون شخصیت‌های گذشته از ما بگیرند.

سلیمی‌نمین در ادامه برنامه فروش خودرو رئیس جمهور توسط اطرافیان رئیس‌جمهور را قطعا فریبکاری خواند و تصریح کرد: آقای مشایی با همکاری شخصی که با او مشغول کارهای اقتصادی است، دست به این بازی مسخره زدند، که چیزی جز تحقیر فکری مردم نبود؛ چرا که ساده زیستی نیاز به تبلیغات اینچنینی ندارد، لذا می‌بینیم حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب به شدت جلوی کارهای تبلیغاتی را در این خصوص می‌گرفتند.

وی تاکید کرد: تملق گویان اطراف شخصیت‌ها همواره در این فکر بوده و هستند که نیروها و شخصیت‌ها انقلاب را از مردم بگیرند، لذا زمانی هاشمی رفسنجانی به شیوه‌ای، زمان خاتمی به گونه‌ای و امروز نیز به طور دیگری سعی در این کار دارند؛ لذا هر فرد را با توجه به خصوصیات و زمینه‌ها لازم در آن فرد به انحراف می‌کشانند.

*برای اینکه آقای رئیس جمهور را همچون افراد سابق از دست ندهیم لازم است از تجربیات گذشته به خوبی عبرت بگیریم

سلیمی نمین، آقای احمدی نژاد را فردی دلسوز، معتقد به باورهای دینی، اصول و ارزش‌های انقلاب، ولایتمدار و خدمتگزار توصیف کرد و افزود: برای اینکه آقای رئیس جمهور را همچون افراد سابق از دست ندهیم لازم است از تجربیات گذشته به خوبی عبرت بگیریم.

* هاشمی رفسنجانی به دلیل تملق گویی‌های اطرافیشان کم کم تغییر کرد

وی با اشاره به اینکه آقای هاشمی در ابتدا و در شرایط انقلاب سعی می‌کرد دفتر کار ساده زیستی داشته باشد، یادآور شد: کم کم اطرافیان وی طوری به او القا کردند که دیگر نباید در صندلی شبیه دیگران بنشیند و حتما باید آقای هاشمی روی صندلی آنچنانی و متفاوت با سایرین می‌نشست؛ بنابراین هاشمی رفسنجانی به دلیل تملق گویی‌های اطرافیشان کم کم تغییر کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود خاطنشان کرد: در دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی افرادی سعی کردند او را بار دیگر در قدرت نگه دارند، لذا سعی کردند با استفاده از امکانات دولتی بر بقا در قدرت تلاش کردند و خود هاشمی نیز در نهایت با این خواسته غیر قانونی همراهی کرد.

وی همچنین در این زمینه اضافه کرد: در زمان خاتمی نیز اطرافیان با تملق گویی و القا برخی افکار به او سعی کردند با سر دادن شعارهای مانند خروج از حاکمیت، حاکمیت دو گانه، افزایش اختیارات ریاست جمهوری و تغییر قانونی اساسی ضربه ای را وارد کنند.

سلیمی نمین گفت: امروز نیز شاهد برخی تلاش‌های توسط اطرافیان رئیس جمهور هستیم که تلاش دارند از امکانات دولتی برای بقا در قدرت استفاده ‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تاکید کرد: ما نباید منتظر بمانیم تا حتما فاجعه‌ای رخ دهد بعد فریاد بزنیم بنابراین قبل از وقع باید پیشگیری کرد.

*نباید اجازه بدهیم آقای احمدی‌نژاد را از ما بگیرند

وی گفت: اگر به آقای احمدی نژاد علاقه مند هستیم نباید اجازه بدهیم او را از ما بگیرند؛ باید جلوی این افراد را که اطراف او جمع شده‌اند بگیریم، چون خطای سیاسی و شرعی مرتکب می‌شوند، لذا از امکانات دولت استفاده می‌کنند تا آقای مشایی را مطرح کنند که این خلاف است چرا که کسی حق ندارد از بین المال برای رسیدن به قدرت استفاده کند.

سلیمی نمین تصریح کرد: تلخ‌ترین اتفاقی که در حال وقوع است این است متملقین اطراف هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد در آینده‌ای نزدیک به هم پیوند خواهند خورد که این خطر جدی است که می‌بینیم.

وی یادآور شد: زمانی که جریان چپ با کار گزاران دوران هاشمی در حال پیوند بود، من هشدار دادم که در عرصه فعالیت‌های اقتصادی اینها در حال پیوند با یکدیگر هستند، لذا امروز خطری بالاتر از پیوند عناصر لغزش یافته اطراف هاشمی رفسنجانی عناصر اقتصادی لغزشی یافته اطراف خاتمی نبود که در نتیجه فاجعه فتنه 88 را به وجود آوردند، هر چند با هم اختلاف‌هایی داشتند اما دارای نقطه‌ای مشترک به نام "تملق گویی " برای استفاده مالی و پولی بودند.

*جریان چپی که به هاشمی فحاشی می‌کرد در ادامه با او و اطرافیانش پیوند خوردند

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، خاطرنشان کرد که تملق این افراد از هاشمی و خاتمی به دلیل شخصیت‌ آنها نبود بلکه به دلیل نزدیکی به کانون قدرت و رسیدن به منافع مالی و اقتصادی بود، که با کمال تعجب دیدیم جریان چپی که به هاشمی فحاشی می‌کرد در ادامه با او و اطرافیانش پیوند خوردند.

سلیمی نمین تصریح کرد: جریان متملق اطراف احمدی نژاد مانند مشایی و رحیمی علاقه مند به او نیستند، اما به دلیل اینکه می‌بینند نزدیک شدن به رئیس جمهور می‌تواند آنها را برخوردار از امکانات کند به او نزدیک و از او تملق‌گویی می کنند.

وی پیش بینی کرد: در آینده بین همه جریان‌‌های سو استفاده گر اقتصادی تملق‌گو پیوند ایجاد خواهد شد؛ بنابراین در آینده فتنه بسیار بزرگی رقم خواهد خورد، لذا برای پیشگیری از این هزینه‌های سنگین باید نسبت به برخی مسائل حساسیت بالا نشان داده و اوضاع را رصد کنیم.

* هر نوع تقدس دادن به قوه مجریه یک فاجعه است

این کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد شدید از کسانی که به قوه مجریه تقدس می‌دهند، اظهار داشت: هر نوع تقدس دادن به قوه مجریه یک فاجعه است، قوه مجریه باید در قبال یکایک اعمالش پاسخگو باشد، بنابراین نباید اجازه دهیم این تملق گویان مقدس نما نیروهای انقلاب را از ما بگیرند.

سلیمی نمین انتقاد سازنده سلامت موجب مسئولان داشت و افزود: قطعا احمدی نژاد انسان پاک، پیرو ولایت و خدمتگزار است، اما اگر نظارت صحیح و انتقاد سازد، بر او و اطرافیان او نباشد، جریان به انحراف کشیده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اشخاص در نظام اسلامی در درجه دوم اهمیت قرار دارند گفت: اصل اساسی، مسیر حرکت اسلام و سپری کردن صحیح این مسیر است.

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: تملق اطرافیان ممکن است موجب غرور کاذب در احمدی نژاد ‌می‌شود و اگر اینگونه شود او دیگر خادم مردم نبوده و خود را در سطح آنان نخواهد دید، چراکه متملقان همین بلا را بر سر شخصیت‌های دیگر انقلاب نیز آوردند.

*در دولت نهم بسیاری از این نیروهای کارآمد را کنار گذاشتند و افراد متملق را در دولت دهم جمع کردند

سلیمی نمین با یادآوری اینکه بسیاری از وزرای دولت نهم انسان‌های سالم و پاک و صریح‌الهجه بودند، گفت: در دولت نهم بسیاری از این نیروهای کارآمد را کنار گذاشتند و افراد متملق را در دولت جمع کردند که نشان از تاثیر گذاری تملق است که این جا به جایی‌ها انجام می‌شود.


وی تصریح کرد: بسیاری از افراد می‌گویند اگر به احمدی نژاد انتقاد کنیم ما را طرد می‌کنند؛ که این جای نگرانی بسیار دارد؛ لذا یک روحانی بر جسته نزدیک به احمدی نژاد می‌گفت اگر از او انتقاد کنم من را از اطراف او طرد می‌‌کنند و وزرا نیز جرات انتقاد از او را ندارند.

* امروز در برخی حوزه‌های اقتصادی سر و کله برخی افراد خطا کار دوره هاشمی، خاتمی پیدا شده است

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران بیان هشدار داد: امروز در برخی حوزه‌های اقتصادی سر و کله برخی افراد خطا کار دوره هاشمی، خاتمی پیدا شده است؛ امروز حضور برخی افراد متخلف اطراف شخصی مثل جاسبی در اطراف احمدی نژاد جای سوال جدی دارد.

سلیمی نمین در بخش دیگر سخنان خود به روانشناسی شخصی مسئولان توسط دشمن اشاره کرد و گفت: در زمانی که حتی ما در حاکمیت نبودیم و قدرت در میان مردم بود دشمنان در اطراف شخصیت‌های تاثیر گذار حوزه علمیه و برخی مراجع نیرو نفوذ می‌دادند که بتوانند در موقع خاص از آن استفاده کنند.

*دشمن سعی دارد نیروهای انقلاب را از طریق اطرافیان آنها از درون استحاله کند

این پژوهشگر تاریخ ایران خاطر نشان کرد: غرب بعد از اینکه نتوانست در مقابله مستقیم با ملت ایران به نتیجه دلخواه برسد به دنبال این رفت که نیروهای اصیل انقلاب را استحاله کند یعنی از درون آنها را به محتوا کند.

وی تصریح کرد: استحاله شخصیت‌های بزرگ و موثر عمدتا از طریق اطرافیان آنها صورت می‌گیرد، لذا این تصور که دشمن فقط با زیان زور و تهدید به مقابله با ما دست می‌زند، اشتباه است ؛دشمن با ارزیابی دقیق از افراد و پیدا کردن سلایق، علاقمندی‌ها، نقاط ضعف و قوت آنها از سال‌ها قبل اقدام به به انحراف کشندن شخصیت‌های تاثیرگذار می‌کرد.

سلیمی نمین همچنین در این زمینه گفت: یکی از استفاده دشمن از شبکه بی بی سی این است که سیستم ارزیابی وزارت خارجه انگلیس به آنها از مصاحبه های طولانی این شبکه با افراد در کشورها و آنالیز دقیق آن فرد مصاحبه شونده، برای او فایل مخصوصی درست می‌کنند و او را ارزیابی شخصیتی دقیق می‌کند تا بتواند در موقع حساس از او استفاده کند.

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران ادامه داد: این کار رسانه‌ای علاوه بر سیستم‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمن که همیشه بوده است؛ ولی یکی از کارهای دشمن برای اینکه با یک شخصی توانمند مقابله کند، نزدیک شدن به او است تا او را از تفکر اصلی خود دور کند.

* با پرهیز از تخریب‌ افراد، مواضع اصلاح‌گرانه را در جامعه تقویت کنیم

وی در بخش پایانی گفت‌و‌گوی خود با فارس به بیان راهکارهای خود برای مرتفع کردن این مشکلات پرداخت و گفت: ما باید در کشور میان رقابت‌های حزبی و اصلاح‌گرایانه‌ دلسوزانه که ذات انقلاب است، تفاوت قائل شده و این دو را از هم تفکیک کنیم؛ بنابراین تلاش کنیم با از میان بردن موانع و تخریب‌ افراد مواضع اصلاح‌گرانه را در جامعه تقویت کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی علت مخالفت خود با برخی حرکت‌های سیاسی وحزبی را اینگونه بیان کرد که معمولا در رقابت‌های حزبی افراد به دنبال ریشه‌یابی خطاها نیستند، لذا دو حزب یا شخصیت سیاسی فقط براساس منافع زودگذر به دنبال حذف رقیب هستند در حالیکه باید همه به دنبال اصلاح ریشه‌ای ساختار باشیم.

سلیمی نمین ادامه داد: بر همین اساس معتقدم باید در جامعه شیوه رقابت‌های سیاسی تعدیل شود؛ چرا که به علت‌ها و ریشه‌های مشکلات پرداخته نمی‌شود در نتیجه مردم از از این روش آسیب می‌بینند اما در روش اصلاح‌گرایانه و نگاه انتقادی علاوه بر گوشزد کردن خطاها راهکارهای سازنده نیز ارائه می‌شود.

*امروز شاهد بازگشت برخی از آفت‌ها به عرصه رسانه‌ هستیم

سلیمی نمین دومین راهکار خود را "تقویت وضعیت رسانه‌ای در کشور " عنوان کرد و گفت: من به عنوان فردی‌که از اوایل انقلاب در عرصه رسانه حضور داشته‌ام، بسیاری از آفت‌های رسانه‌ای را از میان بردیم؛ اما امروز شاهد بازگشت برخی از آن آفت‌ها به عرصه رسانه‌ هستیم.

وی در ادامه با اظهار تأسف از اینکه با شروع فعالیت‌های اقتصادی در کشور نظارت عمومی از طریق رسانه‌ها کم شد، گفت: آلوده کردن برخی عنصرهای رسانه‌ای به عنوان یکی از راهکارهای مفسدان اقتصادی است که در برخی مواقع شاهد آن هستیم؛ امروز شاهد آن هستیم که برخی دولتمردان عده‌ای از فعالان رسانه‌ای را وابسته به خود می‌کنند در حالیکه آن فرد رسانه‌ای باید چشم و گوش مردم بوده از هرگونه وابستگی مبرا باشد.

*اهل رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی ناظر بر اعمال مجریان باشد

رئیس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جایگاه نظارتی مطبوعات جدی گرفته شود و آنها را از آلوده شدن دور کنیم و امسال مسئله جهاد اقتصادی محقق ‌شود باید برای عملیاتی کردن این شعار نظارت اهل رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی ناظر بر اعمال مجریان باشد.

سلیمی نمین با تأکید بر اینکه نظارت اهل رسانه باید بسیار جدی گرفته شود گفت: لغزش‌های برخی مسئولان نیز باید توسط قوه قضائیه با جدیت رسیدگی شود؛ چرا که عدم رسیدگی آشکار و تعلل در این زمینه، تأثیر سوئی در نزد مردم خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: اگر سیستم نظارتی و رسانه قوی عمل کند افرادیکه فکر تخلف را در سر دارند از کار خود منصرف شده و از ادامه اشاعه فساد اقتصادی پیشگیری می‌شود؛ اما از آنجا که این نظارت کم است موجب تشویق برخی متخلفان شده است.

سلیمی نمین در خاتمه تأکید کرد: وظیفه ما این بود و هست که برای حفظ اساس نظام، تأثیرگذاری این افراد پنهان را برای مردم مشخص کنیم چراکه بعد از رفتن رئیس جمهور این افراد در بدنه باقی می‌مانند، لذا برای حفظ نیروهای نظام با اطرافیان پنهان آن که بستر آفت هستند باید مقابله کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
تلنگر پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:07 ق.ظ http://talangor86.blogsky.com

در پی بحرانی شدن اوضاع جاری در بحرین و افزایش حملات وحشیانه نیروهای رژیم بحرین که از سوی کشورهای مختلف حمایت می شوند، گروهی از شیعیان بحرینی نامه ای کوتاه خطاب به مقام معظم رهبری نوشته و نسخه ای از آن را برای پایگاه خبری شیعه آنلاین ارسال کردند.
متن کامل این نامه به شرح ذیل است :



http://talangor86.blogsky.com/1390/02/06/post-262/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد