مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل:
اگر بنام انقلابیگری، امنیت بخشی از جامعه را سلب کنیم، از مکتب امام منحرف شدهایم .
مقام معظم رهبری امروز در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل تأکید کردند: اگر به نام انقلابیگری، امنیت بخشی از جامعه را صرفا بدلیل اختلاف سیاسی سلب کنیم، از مکتب امام منحرف شدهایم.
آنچه در زیر میآید، جملاتی از سخنان رهبر معظم انقلاب در بیست و دومین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) است :
» بیداری اسلامی، حماسهای است که امام خمینی(ره) انتظار آن را میکشیدند و مانند فروپاشی شوروی آن را پیشبینی میکردند.
» مکتب امام یک مجموعه کامل برآمده از اسلامیت، شامل معنویت، عقلانیت و عدالت است.
» عقلانیت و خرد امام او را به این نتیجه رسانده بود که کمترین انعطاف وعقب نشینی درمقابل دشمن به پیشروی دشمن می انجامد.
» اگر به نام انقلابیگری، امنیت بخشی از جامعه را صرفا بدلیل اختلاف سیاسی سلب کنیم، از مکتب امام منحرف شدهایم.
» مکتب امام، ملت ایران را از گردنههای خطرناک ۳۲ سال اخیر نجات داده و عزت و شرافت بینالمللی ما را بالا برده است.
» امام به مردم تفهیم کرد آنها صاحب و مالک این کشور هستند.
» دشمنان ما تصور میکردند با رحلت امام(ره)، آغاز انحلال این نظام مقدس آغاز خواهد شد.
» بخش مهمی از معنویت اسلام مربوط به اخلاق میشود و امام این مسئله را رعایت میکرد. امام از فرصتهای زندگی برای تقرب به خداوند متعال استفاده میکرد.
» اگر کسی یا جریانی بخواهد به نام عقل گرایی از ارزشهای اسلامی و انقلابی عدول کند انحراف از خط امام است.
» حرکات مردم در لیبی، یمن و بحرین محکوم به پیروزی است؛ وقتی مردم بیدار شدند هیچ چیز نمیتواند راه آنها را سد کند.
» البته ملت مصر و تونس موفق شد؛ پیروزی و انقلاب مصر بسیار درخشان است.
» آنچه در شمال آفریقا و منطقه ما اتفاق افتاد حوادث بسیار مهم و تاریخ ساز است؛ گاهی ۲ یا ۳ قرن می گذرد تا چنین حادثهای به وجود آید.
» امروز طبق آمارهای بینالمللی سرعت پیشرفت علمی کشور ما ۱۲ برابر متوسط دنیاست.
» خوشبختانه این حرکت عظیم مردم ثمرات خود را بخشیده است؛ به برکت اعتمادی که مردم به مسئولان نشان دادند و به برکت امنیتی که با حضور مردم به وجود آمده، مسئولین توانستند خدمت رسانی را انجام دهند و کارهای زیربنایی را انجام دهند.
» موج دوم برنامهریزی ۱۰ ساله بود تا سال ۸۸؛ دشمن فکر می کرد می تواند از مطالبات مردم استفاده ابزاری کند؛ ۲ و ۳ ماه توانستند تهران را متلاطم کنند اما پس از آنکه باطنها ظاهر شد و مردم دیدند حرف دل دشمنان در روز قدس و در روز عاشورا چیست، در ۹ دی ۸۸ و بلافاصله در ۲۲ بهمن مردم به میدان آمدند و قائله را ختم کردند؛ انشاالله مردم همین خطر و همین آرمان را تا به آخر ادامه خواهند داد.
» ۱۰ سال بعد یعنی سال ۷۸ امیدوار بودند حوادث نتیجه دهد.
» از صمیم قلب و بن دندان گواهی میدهم که بهترین نقش را مردم ایفا کردند و مردم بودند که نقشههای دشمنان را خنثی کردند.
» من در جوار روح مطهر امام و ارواح طیبه شهدا شهادت می دهم که ملت ما راه امام را حفظ کرده است؛ من می توانم گواهی دهد که جوانان انقلابی امروز ما از جوانان ابتدای انقلاب اگر از لحاظ تقوا بهتر نباشند، عقبتر نیستند.
» کسانی که با عنوان کردن دینداری سعی میکنند جوانان را سیاست زدایی کنند دچار انحراف هستند.
» کشور ما اهل معنویت است اما معنویت ما همراه با احساس مسئولیت است.
» مراسم اعتکاف، پدیده شگفتی آوری است؛ در دوران جوانی ما در مرکز حوزه علمیه ۱۰ الی ۲۰ نفر اعتکاف می کردند اما امروز در دانشگاههای کشور هزاران نفر در مساجد دانشگاهها سه روز با خدای خود خلوت میکنند.
» ماه رمضان کشور ما یک ماه تماشایی و بهار معنویت است.
» اگر حرکتی با سلیقه سیاسی ما مخالف باشد اما مخالف اصل نظام نباشد، نمیتوانیم آن را از بین ببریم.
» هرچه در مقابل دشمن کوتاه بیائیم، پشتوانه عظیم ملت را از دست خواهیم داد.
» عقلانیت اقتضا نمیکند در مقابل دشمن از نقشه او کوتاه بیائیم.
» اگر کسی بخواهد به نام عقل گرایی، بی تقوایی به خرج دهد در مقابل دشمن؛ این انحراف است.
» اگر کسی بخواهد به نام عقل گرایی از ارزشهای اسلامی عدول کند؛ این انحراف است.
» تکیه به ثروت و قدرت برای گرفتن مسئولیت، جزو خطرهای بزرگ برای کشور بود.
» امام اصرار داشت که خدمات به اقصینقاط کشور برده شود.
» آفت بزرگ این بود که مسئولین به فکر رفاه خود بیفتند و در هوس زندگی اشرافی به این در و آن در بزنند.
» امام به مسئولین اصرار داشتند که به طبقات محروم برسید و از اشرافیگری پرهیز کنید.
» بعد عدالت هم در مکتب امام بسیار برجسته است؛ از اول پیروزی انقلاب امام تکیه بر طبقه ضعفا را تکیه و اصرار کردند.
» امام گفت در فلان قضیه خطا کرده است؛ روح انسان باید بزرگ باشد که خود را منصوب کند به خطا داشتن.
» امام به ما توصیه میکرد مغرور نباشیم و خودمان را بالاتر از انتقاد ندانیم؛ خود را بی عیب ندانیم.
» بخش مهمی از معنویت اسلام مربوط به اخلاق میشود و امام این مسئله را رعایت میکرد.
» امام از فرصتهای زندگی برای تقرب به خداوند متعال استفاده میکرد.
» امام ما را امر میکردند که اهل توکل و اعتماد به خدا باشیم و برای خدا کار کنیم.
» امام از شروع مبارزات در سال ۱۳۴۱ با تکلیف پیش رفت و این درس را به مردم داد که آنچه مهم است، تکلیف است و ترتب نتیجه دست خداست.
» مظهر معنویت امام در درجه اول اخلاص خود او بود.
» امام به مردم تفهیم کرد آنها صاحب و مالک این کشور هستند.
» امام قاعده مستحکمی را به وجود آورد که بر اساس آن میشود تمدن عظیم اسلام را بنا نهاد.
» مظهر دیگر عقلانیت امام تدوین قانون اساسی بود.
» این شعار "ما میتوانیم" راه امام بزرگوار در اعماق جان این ملت قرار داد.
» پیشرفتهای ما در زمینه علمی، صنعتی و تمام عرصههای زندگی معلول همین اعتماد به نفس است.
» یک مظهر دیگر عقلانیت امام تزریق روح اعتماد به نفس در روح ملت بود.
» هر یک قدم عقب نشینی ملت مبارز در مقابل دشمنان به معنای یک قدم جلو آمدن دشمن است.
» یک نمونه دیگر از عقلانیت امام عدم انعطاف او نسبت به دشمن مهاجم بود. پس از اینکه امام دشمن را شناخت را مقابل او مثل کوه ایستاد؛ درست نقطه مقابل کسانی که خیال می کنند عقل اقتضا میکند در مقابل دشمن کوتاه بیائیم.
» در ۳۲ یا ۳۳ انتخابات پس از انقلاب مردم آزادانه رای خود را به صندوق انداختند و منشاء تشکیل مجلس، دولت، خبرگان و ... شدند.
» مردم ما هرگز مزه انتخابات آزاد را جز در دورههای بسیار کوتاه در صدر مشروطه تجربه نکرده بودند؛ در چنین فضایی امام از اولین قدم انتخابات را نهادینه کرد.
» استبداد و دیکتاتوری دوران پهلوی از گذشتگانشان بیشتر بود.
» مظهر عقلانیت امام "گزینش مردم سالاری" برای نظام سیاسی کشور بود.
» خود امام هم در رفتارش مراقب معنویت، عقلانیت و عدالت بود.
» تکیه بر یکی از این ابعاد بدون توجه به بعد دیگر جامعه را به انحراف میبرد.
» بعد سومی هم وجود دارد که مانند معنویت و عقلانیت از اسلام گرفته شده و آن بعد عدالت است.
» در بعد معنوی امام بزرگوار با تکیه بر عوامل مادی راه خود را پی نمیگرفت؛ امام به کمک الهی باور داشت.
» بعد معنویت و بعد عقلانیت، دو بعد اصلی مکتب امام است.
» مکتب امام یک مجموعه است که دارای ابعاد وسیعی است که باید با هم ملاحظه کرد.
» توطئههای فراوانی از جمله اقتصادی، تبلیغاتی، سیاسی، علیه ملت ایران بود که ملت ایران به برکت امام و راه امام ایستادگی کرد.
» هرکجا توانستیم انگشت اشاره امام را دنبال کنیم، توفیقاتی نصیبمان شد.
» ارادت به امام به معنی پذیرش مکتب امام که راه روشن ملت ایران است، میباشد.
» ارادت و محبت مردم به امام بزرگوار صرفاً از یک نوع علقه قلبی، احساسی و عاطفی نیست؛ اگرچه از این لحاظ محبت امام در دلها موج میزند؛ اما این همه مسئله نیست.
» امام خمینی(ره) ذخیره ملت ایران است؛ سرمایه ای است که ملت ایران با تکیه بر آن توانسته است گذرگاههای دشواری را که به طور متعارف وجود دارد طی کند.
* خداوند متعال تفضل فرمود این پیشبینی به وقوع پیوست، همچنان که سقوط حکومت شوروی را پیشبینی کرد و خداوند متعال آن را تحقق بخشید.
*امسال سالگرد رحلت امام(ره) با بیداری اسلامی عجین شده است؛ حادثه و حماسهای که امام بزرگوار انتظار آن را میکشیدند و از آن خبر داده بودند
*هرسال روز ۱۴ خرداد فرصتی است برای مطرح شدن بعدی از ابعاد زندگی مطهر امام(ره) و خط مبارک آن بزرگوار
" اشتراک انقلابهای منطقه، اسلامی بودن، مردمی بودن، ضد آمریکا بودن، معیارهای انقلابهای منطقه است.
" درباره انقلابهای منطقه: هر حرکتی که مردمی، اسلامی و ضدآمریکایی باشد، ایران از آن حمایت می کند. هرجا حرکت به تحریک آمریکا انجام شود از آن حمایت نمی کنیم.
" می خواستند فلسطین را از نقشه جهان حذف کنند، اشتباه کردند. فلسطین باقی خواهد ماند. از بین نمی رود، تجزیه نمی شود و قطعا به آغوش اسلام و مردمش بازخواهد گشت.