ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

شهادت خبرنگار فارس در لبنان

 

بازتاب خبر شهادت خبرنگار فارس در لبنان در رسانه‌های عربی

 

خبرگزاری فارس: رسانه‌های عربی که این روزها پیگیر اخبار ناآرامی‌های لبنان هستند با

 

اشاره به شهادت "مصطفی امهز"، خبرنگار فارس در لبنان به دست نیروهای فالانژ وابسته به

 

"سمیر جعجع"، از شخصیت وی تجلیل کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی "الحیات" به نقل از یک شاهد عینی به نام "بلال" نوشت: شهید "مصطفی علی امهز" که با لقب "دماء (خون‌ها)" شناخته می‌شد و از امدادرسانان هیأت بهداشت هم بود بر اثر اصابت گلوله به گردنش به شهادت رسید.
وی تأکید کرد: «مصطفی کسی بود که در طول جنگ 33 روزه پارسال برغم شدت حملات، برای اینکه بتواند به نیازمندان و مددجویان کمک کند، هرگز منطقه را ترک نکرد اما خود او بر اثر اصابت "گلوله نیرنگ" شهید شد.»
این روزنامه می‌افزاید: مردم منطقه، خواستار شناسایی تک‌تیراندازانی هستند که عامل شهادت این نیروها شده‌اند.
پایگاه خبری شام‌پرس درباره نحوه شهادت "مصطفی امهز" نوشت، وی در حالی که تلاش داشت به مجروحان که تعداد آنها بالغ بر 50 نفر بود کمک کند از ناحیه سر و از مسافتی نزدیک، هدف گلوله قرار گرفت که دوربین‌های تلویزیونی توانستند صحنه‌هایی را از حضور وی در منطقه در حالی که لحظاتی بیشتر به شهادتش باقی نمانده بود ثبت و ضبط کنند.
روزنامه لبنانی "السفیر" نیز با اشاره به اینکه بیشتر شهدا از ناحیه سر و سینه هدف گلوله تک‌تیراندازان قرار گرفته‌اند، نوشت: "مصطفی امهز" که از ناحیه سر، هدف گلوله قرار گرفته بود پس از شهادتش به بیمارستان "بهمن" در منطقه "حاره حریک" منتقل شد و به شهادت رسید.
شبکه تلویزیونی "ال.بی.سی" لبنان نیز با اشاره به برگزاری با شکوه مراسم تشییع پیکر شهید "مصطفی امهز" گزارش داد: پیکر این شهید که از اهالی شهر "هرمل" بود و در منطقه "مارمیخاییل" به شهادت رسید، از بیمارستان "الرسول‌الأعظم(ص) در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت، با حضور مردم تشییع شد.
این شبکه تلویزیونی افزود: حزب‌الله لبنان، شهادت این شهید را که از اعضای هیأت اسلامی "بهداشت" وابسته به دستگاه دفاع ملی نیز بود تسلیت گفته است.
روزنامه لبنانی "المستقبل" نیز با اختصاص‌دادن عنوانی جداگانه در خبری ویژه، با تیتر "هرمل، پیکر مصطفی امهز را تشییع کرد"، نوشت: اهالی شهر "هرمل"، شهید "مصطفی علی امهز"، جوان فقید خود را که عضو هیأت اسلامی بهداشت بود در فضایی آکنده از اندوه و خشم که با شلیک تیر هوایی همراه بود، تشییع کردند.
بنا بر این گزارش، در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید "مصطفی امهز"، "جمال الطقش" و "علی المقداد" از نمایندگان پارلمان لبنان و نیز تنی چند از نمایندگان احزاب و نیروهای ملی و اسلامی و جمع انبوهی از مردم "هرمل" حضور داشتند.
به نوشته روزنامه "المستقبل"، "محمد یاغی" نماینده سابق پارلمان لبنان و مسؤول حزب‌الله در منطقه "بقاع" در سخنانی که به مناسبت شهادت این شهید ایراد شد، تصریح کرد: «همه ملت لبنان می‌دانند که ما در هستی و زندگی روزمره خود، هدف قرار گرفته‌ایم و جنایاتی که از "پل فرودگاه" گرفته تا محله "السلم" و "مارمیخاییل" صورت می‌گیرد، ما را هدف گرفته است.»
وی افزود: « ما میهن را با خون‌های رزمندگان مقاومت ملی و اسلامی حفظ کرده‌ایم و مطمئناً کسی که موجودیت و بقای میهن را حفظ کرده تا سرزمینی برای زندگی مشترک و توافق مردمی باشد، نسبت به وحدت و آینده آن نیز حساس‌تر است.»
این مسؤول حزب‌الله لبنان تأکید کرد: «ما از مواضع ملی خود دست نخواهیم کشید زیرا خیر این کشور و مردم آن را می‌خواهیم و در همین راستا در مورد سیاست تبعیض بین مناطق مختلف کشور هشدار می‌دهیم زیرا مسؤولان موظف هستند که بطور یکسان با همه ملت لبنان تعامل داشته باشند.
شهید مصطفی امهز، 32 ساله ، متأهل و دارای دو فرزند بود. وی به علت علاقه شخصی، گاهی نیز به‌عنوان امدادگر به کمک مردم می‌شتافت و در پی بروز هر حادثه‌ای، از منابع معتبر و مهم خبرنگار خبرگزاری فارس در لبنان بود. امهز در طول جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، در شهر "طیبه" واقع در جنوب لبنان به فعالیت‌ مشغول بود.
وی در شب حادثه، برای ساماندهی اعتراضات مردمی و جلوگیری از اغتشاشات احتمالی در منطقه "مارمیخاییل" بیروت حضور داشت و علاوه بر این، در راستای پوشش خبری حوادث با دفتر خبرگزاری فارس در ارتباط مستقیم بود و گزارش لحظه به لحظه مجروحان و شهدا را اعلام می‌کرد.
وی تنها دقایقی پس از آنکه گزارش شهادت دومین شهید را به خبرگزاری فارس مخابره کرد با گلوله مستقیم تک‌تیراندازان مستقر در ساختمان‌های منطقه "عین‌الرمانی" به شهادت رسید. منطقه "عین الرمانی" در استیلای کامل نیروهای فالانژ "قوات لبنانی" است که فرماندهی آنها را "سمیر جعجع" عهده‌دار است.
مصطفی امهز تنها یک هفته پیش از شهادت، از زیارت حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس بازگشته بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد