ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

اولین مناظره بین نمایندگان ویژه نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری۲

اولین مناظره بین نمایندگان ویژه نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری 

 (قسمت دوم) 

طلایی‌نیک : نسبت به اصل برگزاری انتخابات و مکانیزم انتخاباتی  فعلا قرائنی مبنی بر انحراف نمی‌بینم.  

ذاکر اصفهانی :با وجودی که مهر استبداد را به ما می‌زنند اما ما نسبت به بحث آزادی بیشتر از شما احترام می‌گذاریم. 

لفظ افتضاح برای دوربان 2 همان لفظی است که صهیونیست‌ها به کار می‌برند و از آن ناراحت شده‌اند و انگار برخی دوستان در داخل نیز از این موضوع ناراحت شده‌اند. 

 

عبدی:نمی‌گویم که ناظران بین‌المللی در انتخابات ما حاضر شوند بلکه می‌گویم که خودمان نظارت کنیم.   

جلایی پور: اگر انقلاب اسلامی رخ نداده بود برخی‌ها همین انتخابات را از ما می‌گرفتند و اسم جمهوری اسلامی را به حکومت اسلامی تغییر می‌دادند و اجازه نمی‌دادند انتخابات برگزار شود تا خودشان مادام سر کار باشند.  

 

در ادامه این مناظره، نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در رابطه با بحث کمیته‌ی صیانت از آرا و حفاظت از آرا به بیان توضیحاتی پرداختند.

طلایی‌نیک در این زمینه با تاکید بر این‌که صیانت از آرا باید متکی بر قانون باشد، به انتقاد از این موضوع که نواقص و ابهامات جدی در قانون انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد پرداخت و گفت: بنده در زمان مجلس هفتم بارها در این زمینه تذکر دادم و بر این اساس اصلاح این قانون را در برنامه چهارم توسعه قرار دادم و دولت موظف به این امر شد. از این رو دولت نهم در سال اول خود باید لایحه‌ی نظام جامع انتخاباتی را به مجلس ارایه می‌داد تا نواقص و اشکالات و ابهامات قانونی موجود برطرف شود تا برخی از شائبه‌ها و نگرانی‌ها مرتفع شود.

این نماینده‌ی سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون انتخابات ریاست جمهوری شاخص و معیار مشخصی در رابطه با رجل سیاسی و مدیر و مدبر وجود ندارد و هم‌چنین مکانیزم انتخابات نیز در قانون انتخابات ریاست جمهوری شفاف نیست.

وی ادامه داد: در بحث صیانت از آرا می‌توان خارج از قاعده‌ی قانونی، تقاضایی را انجام داد اما نمی‌توان انتظار اجرا داشت، مگر آن‌که دنبال کارآمدتر کردن و جامع کردن قانون انتخابات باشیم تا یک مبنای قانونی داشته باشد. به هر حال بنده نسبت به اصل برگزاری انتخابات و مکانیزم انتخاباتی در صورتی که همه‌ی شرایط اجرا شود فعلا قرائنی مبنی بر انحراف نمی‌بینم.

طلایی‌نیک تاکید کرد: همه‌ی نامزدهای انتخاباتی باید طبق قانون در پای صندوق‌های آرا یک ناظر داشته باشند؛ چرا که این اختیاری است که در قانون فراهم شده است اما اگر بخواهیم خارج از قانون عمل کنیم احتیاج به یک توافق ملی است که باید بین مجریان و بزرگان سیاسی ایجاد شود؛ چرا که در غیر این صورت طرح این‌گونه مسائل تنها یک فضای جنجالی را ایجاد می‌کند که می‌تواند فضای منفی نسبت به اصل مشارکت در بین مردم ایجاد کند.

ذاکر اصفهانی در ادامه این مناظره در واکنش به سخنان جلایی‌پور گفت: ما هشت سال پیش نیز در زمینه‌ جامعه‌ مدنی سوالاتی را مطرح کرده اما پاسخی دریافت نکردیم. لازم نیست بنده نیز همچون شما فکر کرده و در دستگاه فکری شما به موضوع جامعه‌ مدنی بیاندیشم. در طول هشت سال اصلاحات متوجه بحث جامعه‌ی مدنی نشدم و منظور دوستان را از این موضوع نفهمیدم. دوستان عنوان می‌کردند که اکنون مدینه‌النبی است اما مشخص نیست که چه نسبتی بین جامعه‌ی مدنی و این مدینه‌النبی وجود دارد. آیا شما در استانداردهای اندیشه‌ی غربی فکر می‌کنید؟

وی خطاب به جلایی‌پور گفت: شما نباید سخنان بنده را به تمسخر بگیرید. سوال من یک سوال دانشگاهی است. کار ما یک کار دانشگاهی است و نباید با تمسخر و یا شعار دادن جلسه را به پایان رساند. باید پاسخ صریح بدهید که چه نسبتی بین مفهوم غربی با جامعه‌ی مدنی شما وجود دارد؟ چه نسبتی بین اسلام و جامعه‌ی مدنی است؟ چه نسبتی بین مفهوم لیبرال دموکراسی اسلامی، پروتستانتیزم اسلامی با پروتستانتیزم مسیحی وجود دارد؟ چرا می‌خواهید آن‌چه که در مقطعی از تاریخ غرب و در برخی از گروه‌های غربی رخ داده است را در جای دیگری یعنی ایران اعمال کنید؟

مشاور رییس‌جمهور ادامه داد:شاید شما جواب‌هایتان برای عده‌ای خاص که کف و سوت می‌زنند ارزش داشته باشد اما بحث من یک بحث دانشگاهی است. شما به برنامه‌ی 90 اشاره کردید پس باید پاسخ دهید که چرا در طول این هشت سال نتوانستید برنامه‌ی 90 داشته باشید؟ برنامه‌ی 90 و همین آقای فردوسی‌پور محصول این دولت است.

ذاکر اصفهانی در ادامه در واکنش به این سخن جلایی‌پور مبنی بر این‌که "انقلابیون معتاد شده‌اند"، گفت: شما در جایی گفتید که انقلابیون معتاد شده‌اند. انقلابیون معتاد و فاسد نمی‌شوند. انتظار من در لحظه‌ی ورود به این دانشکده به عنوان دانشگاه مادر این بود که در جمع شما دانشجویان و اساتید بحثی صورت گیرد که به نتیجه‌ی علمی منجر شود. فرق ما با کسانی که خارج از دانشگاه هستند این موضوع است و انتظار نداشتم که در این جلسه شعار دهند.

وی در واکنش به سخنان عبدی در بحث اقتصاد گفت: آقای عبدی گفت که اقتصاد ما در بدترین شرایط و وضعیت اسفناکی قرار دارد. برخی از دوستان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که در انتخابات رای نمی‌آورند و به نوشتن مطالبی پرداخته مبنی بر این‌که نتوانستند موج ایجاد کنند. از این رو سعی در سیاه‌نمایی دارند. با وجودی که مهر استبداد را به ما می‌زنند اما ما نسبت به بحث آزادی بیشتر از شما احترام می‌گذاریم.

برخی شروع به سیاه‌نمایی می‌کنند و می‌گویند مطبوعات، سیاست خارجی، دوربان 2 افتضاح است. لفظ افتضاح برای دوربان 2 همان لفظی است که صهیونیست‌ها به کار می‌برند و از آن ناراحت شده‌اند و انگار برخی دوستان در داخل نیز از این موضوع ناراحت شده‌اند. این کارها را می‌کنند؛ چرا که می‌دانند اقبال مردم به آنها کم است.  

این نهالی است که در این کشور 30 سال انتخابات برگزار شده و مردم رای مورد نظر خود را داده‌اند. بنده در دوره‌ی نامزدی خاتمی به او رای ندادم اما نتیجه‌ی انتخابات، پیروزی خاتمی و ریاست جمهوری او بود.

عبدی در واکنش به سخنان ذاکر اصفهانی گفت: بنده نگفتم که اقتصاد افتضاح است. البته به این موضوع نیز انتقاد دارم.

مشاور سیاسی کروبی در رابطه با بحث نظارت بر انتخابات گفت: بنده اگر رییس‌جمهور یا وزیر کشور باشم از بودجه‌ دولت از سازمان‌های بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات ایران دعوت می‌کنم. این امر بدان دلیل نیست که اعتماد به نفس و استقلال نداریم؛ بلکه به دلیل داشتن اعتماد به نفس و استقلال است. در این زمان بنده نمی‌گویم که ناظران بین‌المللی در انتخابات ما حاضر شوند بلکه می‌گویم که خودمان نظارت کنیم.

عبدی با تاکید بر این‌که کمیته‌ی صیانت از آرا قانونی است، با بیان این که در انتخابات گذشته دو نفر مدعی شدند که آرای آنها در برخی از صندوق‌ها صفر بود. این در حالی است که خلاف این موضوع اتفاق افتاده بود، گفت: پرسش این‌جاست که چرا کاری در این زمینه صورت نگرفت؟ مگر حق قانونی نامزدها نیست که نتایج صندوق‌ها در دست ناظرین باشد. این‌که صبح روز انتخابات، مکان نامزدهای صندوق‌ها را تغییر دهیم به چه معناست؟ می‌توان نتایج آرا را بر روی اینترنت گذاشت تا خیال همه راحت شود.

جلایی‌پور در ادامه این مناظره در واکنش به سخن ذاکر اصفهانی که به او این‌گونه پاسخ گفته بود که انقلابیون معتاد و فاسد نیستند، اظهار کرد: بنده نگفتم که انقلابیون معتادند بلکه منظور بنده این بود کسانی که انقلاب کردند حتی سیگار نیز نمی‌کشیدند. چه اتفاقی در جامعه‌ی ما افتاده که تعداد معتادها زیاد شده، آمار 2 میلیون معتاد بدان معناست که ایران تریاکی‌ترین جامعه است. البته این مربوط به دوران چهار ساله‌ی دولت نهم نیست اما در این دولت الگوی مصرف معتادها از تریاک به هروئین و کراک افزایش یافته که باید بر روی این موضوع بحث شود که چرا الگوی مصرف تغییر کرده است.

وی هم‌چنین در رابطه با بحث برنامه 90 در پاسخ به ذاکر اصفهانی گفت: ما در دوران اصلاحات 90 نداشتیم چرا که صدا و سیما در اختیار ما نبود اما افتخار دولت اصلاحات این بود که 90 را در مطبوعات داشت.

جلایی‌پور هم‌چنین در واکنش به این سخن ذاکر اصفهانی مبنی بر این‌که ما پاسخ خود را در رابطه با مفهوم جامعه‌ی مدنی متوجه نشده‌ایم، گفت: نمونه‌ی جامعه‌ی مدنی همین جلسه است که چهار گرایش مختلف، سخنان خود را بیان می‌کنند. جامعه‌ی مدنی یعنی این‌که این‌گونه جلسات ادامه پیدا کند و فقط منحصر به زمان انتخابات نباشد. یعنی بتوان در طول سال جلساتی در رابطه با بحث‌های عمومی با حضور نمایندگان گرایشات مختلف برگزار کرد اما بعد از آن دانشجویان ستاره‌دار نشوند و یا پس از فارغ‌التحصیلی، مشکل استخدام نداشته باشند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی با بیان این که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزاری انتخابات است، ابراز عقیده کرد:  

اگر انقلاب اسلامی رخ نداده بود برخی‌ها همین انتخابات را از ما می‌گرفتند و اسم جمهوری اسلامی را به حکومت اسلامی تغییر می‌دادند و اجازه نمی‌دادند انتخابات برگزار شود تا خودشان مادام سر کار باشند.  

اکنون نیز نمی‌توانند کاری کنند؛ چراکه هشت سال امام زنده بود و در طول دوران حیاتشان شاهد برگزاری انتخابات بودند، وگرنه مطمئن باشید همین افراد حکومت اسلامی تشکیل می‌دادند و اجازه‌ی برگزاری انتخابات را نمی‌دادند.

جلایی‌پور با تاکید بر این‌که صیانت از آرا بحث بسیار مهمی است، با بیان این که ما تجربه‌ انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته را پیش رو داریم، به آن‌چه ناراضی‌بودن هاشمی، کروبی و خاتمی از برگزاری انتخابات گذشته می‌خواند اشاره کرد و گفت: بیشترین خدمت به ستادهای اصلاح‌طلبان این است که اجازه دهند ناظران آنها در طول 24 ساعت در پای صندوق‌های رای باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
سحر پنج‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:54 ب.ظ

وب سایت جالبی داری خوشحال میشم به سایت من هم سری بزنی .
این هم ایدی من : sahar.tala20

سلام
ما هم خوشحال میشیم ولی شما که آدرسه سایتت را نگذاشتی؟!
دفعات بعد در مورد مطالبمون هم نظر بده! ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد