ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

چه کسی خط امام است؟

 

 چه کسی خط امام است؟

 

 

 اصطلاح «جمهوری اسلامی » را امام(ره) ابتدا در پاریس در توصیف نظام مطلوب و مورد نظر خود به کار برد.  Image

« جمهوریت » مورد نظر به همان معنای رایج یعنی مردمی بودن حکومت است. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چیستی حکومت در جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۰ مهر ۵۷ می فرماید: «رژیم اسلامی و جمهوری اسلامی یک رژیمی است متکی بر آرای عمومی و رفراندوم عمومی».

بنابراین «جمهوریت» نظام به پذیرش حق مردم در انتخاب نوع نظام سیاسی و حاکمان اشاره داشته و شکل و قالب حکومت مورد نظر امام را تشکیل می دهد و در این نظام مردم به عنوان یکی از ارکان مشروعیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی تلقی می شوند به گونه ای که نظر و رأی مردم فقط در مراحل اولیه تأسیس نظام شرط نبود بلکه جمهوری اسلامی به حضور دائمی و نظارت همیشگی آنها بر مسئولین مقید می باشد.


البته در کنار آن «اسلامیت» هم رکن مهم دیگر نظام مورد نظر امام(ره) است که بارها بر آن تأکید نمودند و در واقع این رکن است که جمهوری اسلامی را از دموکراسی های غربی جدا می سازد. اسلام محتوا و ماهیت اصلی این نظام را تشکیل داده و ضوابط و احکام و مقررات اسلامی مبنای اصلی سیاستها و قوانین آن محسوب می شوند.


یکی از مهمترین ابزارهای مشارکت سیاسی مردم و تحقق نظام «جمهوری اسلامی» عرصه انتخابات مختلف می باشد که قطعاً انتخاب رئیس جمهور به دلیل دارا بودن شاخص های بسیار در تعیین سرنوشت مردم، از اهمیت به سزایی برخوردار است.


بی‌شک موضوع انتخابات ریاست جمهوری در ایران همواره از جایگاه ویژه‌ای در نزد افکار عمومی برخوردار بوده و تغییرات و تحولات درونی و پیرامونی به عنوان متغیری تعیین‌کننده در آینده‌ حیات نظام اسلامی این انتخابات را با اهمیتی کم‌نظیر مواجه ساخته،‌ در این راستا تکیه نظام مردم‌سالار دینی به عنوان تکامل‌یافته‌ترین و جدیدترین مدل حکومتی عصر نوین بر آرای عمومی به معنای پذیرفتن حضور مستمر و مؤثر مردم در حرکت به سمت آینده‌ای توسعه‌یافته در ابعاد گوناگون است و این فرآیند به مثال تجدید میثاق ملت و دولت حول محور آرمان‌های امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی است که تبلورگاه آن در قانون اساسی متجلی شده است.


رئیس جمهور و دولت به سبب برخورداری از ظرفیت اجرایی و توانمندی تصمیم‌گیری های راهبردی در حوزه فرهنگ، اقتصاد، سیاست مرکز ثقل کارآمدی جمهوری اسلامی است، مهم ترین بخش را در چگونگی رقم خوردن سرنوشت فردی، جمعی، مادی، معنوی جامعه و مردم داراست. بنابراین انتخاب رئیس جمهور کارآمد منشا دست یابی به حکومت کارآمد خواهد شد.
البته باید هشدار داد، جریانی که به ادغام نظام سیاسی جمهوری اسلامی در سیستم جهانی معتقد است و ارزش ها و مردم را که به عنوان ارکان اصلی نظام هستند تنها در ذیل مفاهیم توسعه،‌آن هم با برداشت خاص رایج در غرب قابل تعریف می‌داند و به جای گفتمان اصالت حق و باطل و جنگ فقر و غنا به گفتمان سود محوری و هزینه زدایی تمایل دارد و تعمیق شکاف طبقاتی و تقسیم جامعه به شمال و جنوب تحریف معنایی مستضعفین از عنوان سرمایه سرنوشت ساز جمهوری اسلامی به اقشار آسیب‌پذیر از پیامدهایش می باشد نه اصولگرایند و نه اصلاح طلب، اگر چه این گروه طی این سال ها براساس اصل منفعت طلبی دائمی و بقاء در قدرت هم با اصولگرایان همراهی داشته و هم با اصلاح طلبان همنشینی داشته است، اما امروز دست به کار شده و با روبنایی جدید و سوء استفاده از اعتبار امام(ره) قصد دارد تا پس از دورانی به حاشیه رانده شدن از کنج عزلت خارج شده و در انتخابات دهم ریاست جمهوری حضور جدی داشته باشد.


اما معلوم نیست که در پاسخ به فرمایشات امام(ره) مبنی بر اینکه "معلوم نیست چرا عده ای برای رسیدن به پست و مقام و باصطلاح خدمت به مردم ! اینگونه بی مبالاتی نموده و حاضر می شوند هرگونه اتهام تهمت و ناسزا را به دیگران ببندند. حیثیت و آبروی مومن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مومن چه رسد به مومن عالم از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است". چه دارند که بگویند؟


البته این جریان سود محور به دلیل اینکه انتخابات را مرحله ای برای کسب قدرت و ثروت می پندارد، باز هم این سخن امام عزیز مبنی بر اینکه "اگر در انتخابات حریم مسائل اسلام رعایت نشود، چگونه منتخب حافظ اسلام می شود". را نادیده گرفته و البته مردم خود بهتر این روزها در کوچه و خیابان، کوی و برزن می بینند که چه کسی خط امام است؟  

 

مهدی طوسی

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:39 ب.ظ

سلام

وبلاگ قشنگی دارین.:D

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد