ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

نخستین گوساله شبیه‌سازی شده ایران متولد شد.

 
به همت محققان پژوهشکده رویان
نخستین گوساله شبیه‌سازی شده ایران متولد شد.

خبرگزاری فارس: نخستین گوساله شبیه‌سازی شده ایران در ساعت 15:05 دقیقه امروز (شنبه 20 تیر) پس از گذراندن 270 روز کامل حاملگی با انجام عمل سزارین در مجتمع دامپروری نصر در اصفهان متولد شد. 

                                                              

 محمدحسین نصر اصفهانی، مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان، با دستیابی به این موفقیت بزرگ، آخرین و مهمترین حلقه توانمندی‌های دانش جنین‌شناسی کشور در جهت نیل به اهداف بزرگ بیوتکنولوژی دارویی و زیستی در کشور کامل شد.
تولید این گوساله به دنبال یک رشته تحقیقات دامنه‌دار از سال 1382 و حصول موفقیت‌های چشمگیر در تولید انواع حیوانات مزرعه‌ای حاصل از IVF ، کلونینگ و مهندسی ژنتیک بوده که منجر به تولد گوسفند شبیه سازی شده «رویاما» و بز شبیه سازی «حنا» شده است.
تولد این گوساله که «بنیانا» به مفهوم بنیادین و پایه‌ای نام گرفته اولین تولد موفق گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه محسوب می‌شود که کشورمان را در جایگاه معدود کشورهای صاحب توانمندی در شبیه سازی انواع حیوانات مزرعه‌ای (گاو، گوسفند و بز) قرار داده است.  


 

 

تولد نخستین گوساله شبیه سازی شده در ایران 

به گزارش پژوهشکده رویان این موفقیت حاصل تلاش بی وقفه محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی و انجام حدود 50 آزمایش مقدماتی، 200 آزمایش اصلی، تولید بیش از 2 هزار جنین شبیه سازی شده و انتقال 300 جنین به 100 گاو گیرنده در طول مدت دو سال تحقیق بوده است.
میزان کارآمدی حاصله در تولید جنین‌های شبیه‌سازی شده آزمایشگاهی در پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در بالاترین میزان جهانی قرار دارد که مشابه آمار کشورهای صاحب تکنولوژی شبیه سازی از جمله نیوزلند دانمارک و آمریکا است.
علی‌رغم میزان بسیار بالای آبستنی اولیه حاصل طی روند انتقال جنین تعداد بسیار زیادی از این آبستنی‌ها در مرحله بسیار حساس گذر از ماه سوم حاملگی سقوط شدند و از سوی دیگر تعداد 3 مورد آبستنی از 5 مورد ادامه یافته و در ماه ششم آبستنی عوارض اولیه بیماری حاد هیدروآلانتوئیس یا آب آوردگی شدید کیسه جنینی را بروز دادند که شایع‌ترین علت سقط آبستنی‌های شبیه سازی شده گاو به حساب می‌آید.
بدین لحاظ حصول این موفقیت در مقطع کنونی یک دستیافت بزرگ علمی است و در حال حاضر پژوهشگران پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی اولین رده سلولی تراریخت بز حاوی ژن تولید داروی t-PA را تولید کرده‌اند که امید است در آینده‌ای نزدیک اولین بز تراریخت (ترانسژن) را که توان تولید داروی درمان سکته قلبی را در شیر خود دارد تولید کنند.
همچنین این مرکز آمادگی خود را برای حفظ گونه‌های در حال انقراض کشور از طریق تکنولوژی شبیه سازی اعلام کرده است. تاکنون چندین کشور دنیا از جمله نیوزلند، انگلیس، آمریکا، ایتالیا گونه‌های جانوری در حال انقراض خودرا ازطریق تکنولوژی شبیه سازی احیا کرده‌اند.
تولد گوساله بنیانا در ساعت 15:05 روز شنبه بیستم تیر و پس از گذراندن 270 روز کامل حاملگی با انجام عمل سزارین در مجتمع دامپروری نصر تحقق یافت.
محققان پژوهشکده رویان امیدوارند که پس از تولد بنیانا ظرف چند روز آینده تولد دومین گوساله شبیه سازی شده را نیز در مجتمع دامپروری فوکا وابسته به تأمین اجتماعی اعلام کنند.
به اعتقاد مهندس جلیل نژاد، مدیر مجتمع دامپروری فوکا موفقیت‌های اخیر در زمینه جنین‌شناسی کشور از یک سو نشان از رشد بی سابقه این دانش در کشور هم تراز با کشورهای پیشرفته دارد و از سوی دیگر نشان دهنده تحول ویژه درارتباط صنایع تولیدی دامی و مراکز تحقیقاتی است.

نظرات 6 + ارسال نظر
یک ایرانی سه‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 06:04 ب.ظ

دمشان گرم...

یک ایرانی چهارشنبه 24 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 06:14 ب.ظ http://s.blogsky.com/

سلام
ممنون از حضور شما
من هم دلم میخواهد این مسائل هر چه زودتر تمام شود ولی بعضی ها باید حقایق را بدانند و یکطرفه قضاوت نکنند

امید پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 05:02 ق.ظ http://oyr.blogfa.com

سلام،
با تشکر از حضور شما،
با مطلب «در مقام دیوانگان» به روزیم،
تشکر
[گل]

راحیل پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 11:44 ق.ظ http://kanooneavini.blogfa.com////newjebhe.blogfa.com

به امید موفقیتهای بیشتر در سایه مهدی فاطمه انشاءالله

زینب پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 05:47 ب.ظ http://ZEYNAB73.BLOGSKY.COM

به کوری چشم دشمنان!

سید شنبه 27 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 02:52 ب.ظ http://dolateyar.blogsky.com

سلام

یه چیزایی نوشتیم. شما هم دعوتید...

سلام شما هم دعوتید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد