ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

سکوت طولانی‌ هاشمی‌ حمایت از اغتشاشگران بود

آیت‌الله یزدی با انتقاد ازاظهارات هاشمی رفسنجانی:

سکوت طولانی‌ هاشمی‌ حمایت از اغتشاشگران بود. 
                                                                 

  رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سکوت طولانی‌ مدت هاشمی رفسنجانی در مورد انتخابات، نوعی حمایت و پشتیبانی از اغتشاشگران بود.

 

آیت‌الله یزدی عضو فقهای شورای نگهبان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از اظهارات روز گذشته هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تصریح کرد‌: در حکومت اسلامی مشروعیت و مقبولیت با یکدیگر متفاوت است و همراهی مردم، برای حکومت مشروعیت ایجاد نمی‌کند. وی بیان داشت: آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ اول و دوم خود زیربنای دیگری را مطرح کرده است که می‌خواهم بگویم حتما ایشان اشتباه کرده و اشتباه می‌کنند. به آنچه مورد اتفاق فقهای اسلامی و شیعه‌ی اثنی عشری است توجه نشده است و آن مساله‌ی حق حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است که ناشی از مردم و خداوند متعال است.
یزدی با بیان اینکه مشروعیت با مقبولیت تفاوت دارد، تاکید کرد: مشروعیت حاکمیت در اسلام از طرف خداوند است و مقبولیت حاکمیت با همراهی مردم است.
وی توضیح داد: درست است که بدون همراهی مردم هیچ حاکم اسلامی نمی‌تواند کاری انجام دهد اما همراهی مردم، مشروعیت حکومت را ایجاد نمی‌کند حتی در مورد پیامبر اسلام (ص) هم این‌گونه بود.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه به بخش دیگری از سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران اشاره کرد و گفت: تاریخی که ایشان ذکر کردند و البته بخشی از آن را اشاره کرده و بخشی را اشاره نکرده‌اند در واقع این است که پیامبر خدا به غیر از مقام پیامبری، رهبر و امام هستند. به حکم آیات شریفه‌ی معین که از جمله در هشت آیه‌ی قرآن از کلمه‌ی اطیعوا الله و اطیعوا الرسول نام برده شده است تماما موید این مطلب است که برای پیامبر اکرم (ص) در کنار وظایف پیامبری، کارهای نظارتی و کارهایی که توسط حاکم جامعه انجام می‌شود در نظر گرفته شده بود.
یزدی ادامه داد: اما آیات دیگری هست که ولایت رسول را قرار داده است. در طول جنگ مصادره‌ی اموال و خراب کردن مسجد منافقین تماما دستورات حکومتی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر همه‌جا رافت و مهربانی و رحمت نمی‌کرده است. در جایی که لازم بوده جنگ کرده و دستور تخریب مسجد ضرار را داده است و این امر لازم بوده است.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اصل مهمی که زیربنای حکومت اسلامی است، مورد توجه آقای هاشمی قرار نگرفت این‌که اگر مردم باشند حکومت هست و اگر نباشند نیست، این غلط است. شک نداریم که علی‌(ع) خلیفه‌ی پیامبر (ص) است اما زمانی که پیامبر (ص) رحلت نمودند مردم با ایشان همراهی نکردند. آیا این مساله به این معنا بود که حضرت علی (ع) خلیفه نبود، این گونه نیست. حضرت علی(ع) کنار نرفتند و در حد توان حتی مردم را ارشاد و راهنمایی کردند. یعنی امیرالمومنین در 25 سال خلیفه‌ی مسلمین بودند به عبارت دیگر ایشان مشروعیت را داشتند اما مقبولیت نبود. بعد از مرگ عثمان می‌بینیم که مردم همراهی کردند و علی (ع) خلیفه شد.
یزدی تاکید کرد: این مساله که مشروعیت با مقبولیت متفاوت است زیربنای اسلامی است که از زمان پیامبر اکرم (ص)‌،‌ائمه معصومین،غیبت کبری و در زمان ما این گونه است که ولی فقیه با دستور الهی، ولی امر است و حضور مردم امکان عمل و استیفای حق را می‌رساند.
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ آقای هاشمی رفسنجانی به این مساله مهم اسلامی بی‌توجهی کردند و هم خطبه‌ی اول و هم در خطبه‌ی دوم به گونه‌ای بحث کردند که فقط حکومت مردمی است.
یزدی با بیان این‌که مساله نصب الهی مطرح است و این‌که ولی فقیه در زمان غیبت ولی امر از جانب امام زمان(عج) است، خاطرنشان کرد: فتوای بیشتر فقها این است که او باید اعلام حضور کند و مردم باید با او همراهی کنند.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در زمان امام خمینی(ره) نیز هنوز شاه حکومت می‌کرد که امام به اتکای ولی فقیه دستورات حکومتی صادر می‌کردند که عدم اجازه از شوهر و پدر در مورد به خیابان آمدن زنان و دختران یکی از این دستورات حکومتی بوده است.
عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: ایشان در خطبه دوم موضوع بذر تردید افشاندن را مطرح کردند که باید از ایشان پرسید چه کسی برای اولین بار این بذر را در جامعه گسترش داد.
وی افزود: قبل از انتخابات چه کسی نامه نوشت و گفت "آتش فتنه را دور سازید " هنوز که انتخابات آغاز نشده بود، آیا این نامه بذر تردید نبود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح شدن تشکیل کمیته صیانت از آرای مردم عنوان داشت: این امر نیز یک موضوع غیرقانونی بود که این موضوع نیز سبب ایجاد بذر تردید در جامعه شد.
یزدی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و این سخنان در خور مصلحت نظام نبود.
یزدی با اشاره به سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران پیرامون مسئله انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هاشمی رفسنجانی در ابتدای این خطبه از حضور حداکثری مردم در انتخابات تقدیر کردند و این واقعیتی است که همه مردم این مسئله را می‌دانند، من نیز از آحاد جامعه که در این انتخابات شرکت کرده بودند، قدردانی می‌کنم؛ اما ایشان اشاره کردند که در این انتخابات بذر تردید افشانده شد، من از ایشان سئوال می‌کنم که نخستین کسی که بذر تردید در جامعه پاشید‌، چه کسی بود؟
وی ادامه داد: قبل از انتخابات چه کسی به مقام معظم رهبری نامه نوشت و در آن نامه اشاره کرده بود که در خیابان‌ها آتش فتنه برپا شد و چنین و چنان خواهد شد؟ آیا این بذر تردید نبود که در زمینه انتخابات افشانده شد؟ آیا خود هاشمی رفسنجانی با نامه بدون سلام خود بذر تردید را نیفشانده است.
یزدی با اشاره به غیرقانونی بودن کمیته صیانت از آرا گفت: قانون نظارت بر انتخابات را به شورای نگهبان و اجرای آن را به وزارت کشور محول کرده است، من نمی‌خواهم اسم فردی را که به دست ایشان منصوب شده است، بگویم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همان شورای نگهبان و وزارت کشوری که ناظر و مجری انتخابات ریاست جمهوری دوره‌های گذشته بوده است، این انتخابات را نظارت و برگزار کرده است، چطور در آن زمان این بحث‌ها نبود، اما اکنون عده‌ای مسئله خیانت و تقلب را مطرح می‌کنند، آقای هاشمی مسئله خیانت و تقلب در انتخابات را چه کسی و در کجا مطرح کرده است.
وی افزود: هنوز که انتخابات به پایان نرسیده بود، برخی‌ها سخن از خیانت در انتخابات می‌زدند، این چه معنایی دارد؟
وی اضافه کرد: باید با آنهایی که بذر تردید را در جامعه افشانده و کسانی که این بذر را آبیاری کردند، که این بذر سر از زمین درآورده و به خیابان‌ها ریخته و به جان و مال مردم تجاوز کرده و دو هفته امنیت کشور را زیرسئوال برده، برخورد قانونی شود. یزدی ادامه داد: هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه پیشنهاد می‌کند که بازداشت‌شدگان حوادث انتخابات آزاد شوند، ایشان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و باید به مسائل در حیطه کارشان بپردازند، کار آزاد یا بازداشت‌کردن دستگیرشدگان بر عهده دستگاه قضایی است.
عضو فقهای شورای نگهبان خطاب به هاشمی‌رفسنجانی افزود: اگر شما طرفدار حفظ قانون هستید، چرا می‌گویید این افراد را آزاد کنید، شما می‌توانید بگویید که به پرونده دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر رسیدگی شود اما نباید از طرف دستگاه‌های قضایی حکم صادر کنید. وی ادامه داد: طبیعی است که در یک فتنه عده‌ای دستگیر می‌شوند و آنهایی که مشکل ندارند آزاد می‌شوند و کسانی که پول می‌گیرند و در متن تخریب قرار می‌گیرند، مجازات می‌شوند.
یزدی اضافه کرد: اگر از من بپرسند که دستگیرشدگان را چه کار کنند، من می‌گویم که باید آنها را مجازات کنند، برای اینکه مملکت قانون دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: من به عنوان یک فرد از آقای هاشمی رفسنجانی می‌پرسم که شما چه کاره هستید که می‌گویید دستگیرشدگان انتخابات باید آزاد شوند، اگر خیرخواه مردم و نظام هستید، باید توجه کنید که در بررسی‌ پرونده این افراد باید دقت بیشتری شود.
وی ادامه داد: بعد از مسائل انتخابات و فتنه‌ها این دوره و سخنرانی‌ مقام معظم رهبری در 22 خرداد، سکوت طولانی‌ مدت آقای هاشمی رفسنجانی یعنی چه؟ آیا این سکوت نوعی حمایت و طرفداری و پشتیبانی از مخالفان و تاییدکردن اغتشاشات اخیر نیست.
یزدی تصریح کرد: من به عنوان یک دوست و همکار آقای هاشمی رفسنجانی و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری از رئیس مجلس خبرگان می‌پرسم که اگر خیرخواه مردم و نظام هستید، چرا در این مدت سکوت کردید؟ چرا آدم‌کشی و تجاوز به حقوق مردم را محکوم نکردید.
وی گفت: ایشان در خطبه‌های نماز جمعه گفتند که شورای نگهبان با وظایف خود عمل نکرده است. من در دو دوره‌ای که در شورای نگهبان بودم، در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم که حتی یک جا طرفداری از جناحی صورت نگرفته‌ و فقط بر اساس قانون و شرع اسلام عمل شده است.
یزدی با اشاره به اینکه گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون انتخابات به‌ زودی چاپ می‌شود، اظهار داشت: این گزارش در 50 تا 60 صفحه تهیه شده و در آن به ریزمسائل پیرامون انتخابات ریاست جمهوری اشاره شده است.
وی ادامه داد: این گزارش فردا یا دو روز دیگر منتشر می‌شود تا عموم مردم در جریان مسائل انتخابات قرار بگیرند.
عضو فقهای مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد فراهم‌ کردن زمینه‌ای برای بیان دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی بیان داشت: اینکه گفته می‌شود که فضا را آماده کنید تا هر کسی می‌تواند حرف بزند و مردم تصمیم بگیرند، یعنی میرحسین موسوی بگوید باید انتخابات باطل شود و مردم نیز عمل کنند، این حرف چه خاصیتی دارد.
وی خطاب به هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: آقای هاشمی شما با همه سوابقی که داشته‌اید و دارید مصلحت کشور این طور ایجاب می‌کند همه دلسوزان نظام به ایشان توصیه کرده بودند که این نماز جمعه باید وحدت‌آفرین باشد، شما با بیان این سخنان خود ایجاد اختلاف کرده‌اید.
یزدی اضافه کرد: جریانات اخیر برای مردم روشن کرد که اقداماتی قبل از انتخابات طراحی شده بود که به دنبال براندازی و واژگون‌ کردن حکومت و ساقط‌ ‌کردن رهبری بودند و خوشبختانه پول‌های آمریکا و تدبیرهای شیاطین در این مورد برای مردم رو شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیا این مصلحت کشور بود که عده‌ای جوانان فریب‌خورده به خیابان‌ها بریزند و سوت و کف بزنند و پارچه‌های سبز ببندند و بگویند که اسلام را می‌خواهند، مگر اکثریت مردم اسلام را نمی‌خواهند.
عضو شورای نگهبان در مورد توصیه بزرگان و فقها به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ضرورت پرهیز از بیان جملاتی تحریک‌آفرین در خطبه‌های نماز جمعه اظهار داشت: در روز پنجشنبه در جلسه‌ای به همراه برخی دوستان تصمیم گرفته بودیم که با آقای هاشمی رفسنجانی صحبت کنیم و این کار را هم کردیم و به ایشان در مورد نظرات خبرگان رهبری و حوزه پیرامون سخنرانی ایشان در خطبه‌های نماز جمعه تهران مطالبی را گفتیم و این مطلب را اشاره کردیم که نباید مسائل تحریک‌آمیز دوباره زنده شود.
یزدی گفت: مقام معظم رهبری خطر اغتشاشات را برطرف کردند ولی آقای هاشمی مجددا دنبال این است که خطر را دامن بزند، من توقع ندارم که ایشان به آن اندازه‌ای که مقام معظم رهبری از او تمجید کردند ایشان هم همین کار را بکنند. کشور در سایه رهبری امنیت و اقتدار دارد و برای آقای هاشمی هم مثل روز روشن است که اگر رهبری نباشد کشور اداره نمی‌شود.
وی مطالب ارائه شده از سوی هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران را دور از انتظار توصیف کرد و افزود: اگر شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست جمهوری را تائید کرد آقای هاشمی رفسنجانی دیگر نباید حرف‌های غیرقانونی مطرح کند، من از شخص هاشمی رفسنجانی می‌خواهم که به قانون جمهوری اسلامی پایبندی داشته باشند و احترام شورای نگهبان و مقام معظم رهبری را حفظ کنند.
یزدی در پاسخ به سئوالی اظهار داشت: اگر میرحسین موسوی در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند من صلاحیت او را رد می‌کنم.
وی اضافه کرد: میرحسین در جریان برگزاری انتخابات قبل از پایان مهلت قانونی انتخابات، خودش را پیروز میدان معرفی کرد و تا الان به دنبال ابطال این دوره از انتخابات بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حتی برخی مراجع و علما نیز از برخورد میرحسین موسوی ناراضی هستند و درخواست او برای ابطال انتخابات را معقول نمی‌دانند.
وی افزود: قریب به 40 میلیون مردم در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند چرا و به چه دلیلی باید انتخابات ابطال شود.
یزدی با اشاره به حساسیت انتخابات ملی در مقایسه با انتخابات منطقه‌ای و شهری گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی که منطقه‌ای و محدودتر است امکان بروز مشکلات بیشتر وجود دارد و گاهی اوقات مشاهده شده که آرای صندوق‌هایی را ابطال کردند و حتی نتیجه انتخابات به نفع دیگران تغییر کرده است اما در انتخاباتی که در سطح کشور برگزار می‌شود نمی‌توان نتیجه را بدون دلیل به نفع شخص دیگری تغییر داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: موسوی تا امروز به قانون پایبند نبوده است و حرف منطقی نمی‌زند به گونه‌ای که دوستان ایشان به او تذکر دادند.
وی با اشاره به بازنگری 10 درصد صندوق‌های رای گفت: متاسفانه موسوی در این بازنگری حضور نیافته بودند و حتی نمایندگانشان نیز حاضر به حضور در این اقدام نشدند.
یزدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد علت انتخاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول از سوی رئیس جمهوری با وجود مساعد نبودن نظرات مراجع از مشایی افزود: همکاران رئیس جمهوری دو دسته‌اند؛ یک دسته آنهایی که انتخابشان در حیطه وظیفه شخص رئیس جمهوری است و عده‌ای دیگر که مجلس شورای اسلامی باید آنها را تائید کند.
یزدی گفت: در مورد کسانی که شخص رئیس جمهوری برای تصدی سمتی انتخاب می‌کند ممکن است دلسوزان نظام نظر مساعدی نداشته باشند از این رو باید به رئیس جمهوری تذکر دهند که فلانی گزینه مناسبی برای پست پیشنهادی نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رئیس جمهوری امر و نهی را فقط از جانب مقام معظم رهبری می‌پذیرد و نصیحت و موعظه بزرگان و دلسوزان نظام را قبول می‌کنند و ممکن است بنا به دلایلی قبول هم نکنند.
وی افزود: در مورد انتخاب مشایی تذکراتی به رئیس جمهوری داده شده و بهتر است باز هم تذکراتی داده شود و خود به خود بعد از تذکرات، شخص ایشان می‌داند که چطور عمل کند.
یزدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال دیگری در مورد سخنان مشاور رئیس جمهوری در امور روحانیت پیرامون تحصن برخی طلاب حوزه‌های علمیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری گفت: حوزه حساب جدایی دارد. ریاست عالیه حوزه با مراجع و بعد از آنها با شورای عالی حوزه است و حرکاتی که حوزه انجام می‌دهد باید با نوعی موافقت مراجع همراه باشد اما برخی حرکت‌هایی که رنگ سیاسی دارد باید با موافقت شورای عالی حوزه انجام شود.
عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مراجع عظام شخصیت‌های وارسته‌ای هستند که مبانی اسلامی در قلب و دل آنها ریشه دارد و متکی به مبانی اسلامی هستند، اما مسائلی وجود دارد که ممکن است برای آنها روشن نباشد و باید با برگزاری دیدارهای دوطرفه و چندطرفه مطالب را روشن کرد.
یزدی در مورد تحصن عده‌ای از طلاب در جریان انتخابات تصریح کرد: این افراد هم مجوز داشتند و هم نداشتند؛ یعنی از مسئولان بالاتر اجاز گرفته بودند اما از مقام‌های پائین‌تر اجازه نداشتند.

نظرات 4 + ارسال نظر
سید شنبه 27 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 06:59 ب.ظ http://dolateyar.blogsky.com

سلام
در مورد این بنده خدا چیزی نگیم بهتره...

همه می دونن این آشوب های اخیر از کجا آب می خوره...

امید شنبه 27 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 07:20 ب.ظ http://oyr.blogfa.com

هاشمی تو نماز جمعه دیروز خودش رو مرجع فرض کرده بود!

احمد یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 09:58 ق.ظ

دیروز در خطبه ها هاشمی با سخنان منطقی و استدلا لهای شرعی نشان داد که یک اسلام شناس واقعی است و معنی سخن امام که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است برای اهل تقوی تفسیر شد و اما برای خوارج ( نیروهای بسیج و سپاهی طرفدار احمدی نژاد و علمائی مثل یزدی ) روز مصیبت است .

سلام ازاینکه نظرت را گفتی ممنون.
ولی بهتر است به دیگران افترا و نسبت دروغ ندهی. روز مصیبت روزی است که اسلام شناسان و انقلابیون دیروز برای منافع شخصی و حزبی سکوت اختیارکنند و یا با سخنان دو پهلو در حقیقت به معاندین چراغ سبز نشان دهند.

احمد یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:22 ب.ظ

آقای هاشمی که در گذشته خدمات عظیمی به انقلاب داشتند امروز هم باید مصالح نظام را به منافع خود واطرافیانشان ترجیح دهند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد