ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

پناهیان:شب قدر مقدرات مادی و معنوی انسان را رقم می‌زند.

حجت الاسلام پناهیان: 

 شب قدر مقدرات مادی و معنوی انسان را رقم می‌زند. 

 

                                                   

 در شب قدر مقدرات مادی و معنوی یک سال انسان رقم می‌خورد و محدوده اختیار انسان نیز زیر سیطره این مقدرات است.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان بامداد چهارشنبه در مراسم احیا شب‌های قدر که در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) برگزار شد، در سخنانی به تشریح برخی از ویژگی‌های شب قدر پرداخت و ابراز داشت: در شب قدر مقدرات آدمی برای یک سال آینده از سوی خداوند معین می‌شود.
وی اظهار داشت: آنچه امشب خداوند متعال برای ما مقدر می‌کند، سال آینده همانگونه رقم خواهد خورد و محدوده اختیار ما در سال آینده زیر سیطره مقدرات ماست. یعنی اول مقدرات معین می‌شود بعد حیطه اختیار ما مشخص خواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم با طرح این سئوال که اگر امشب مقدرات یک سال آینده ما رقم می‌خورد پس اختیار ما در سال آینده کجاست؟ خاطر نشان کرد: امشب سقف و کف پروازی ما از سوی خداوند تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال اگر سقف پروازی ما 16 و کف آن 12 تعیین می‌شود در این صورت اختیار انسان در سال آینده تنها در بین این اعداد خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر بعضی وقت‌ها توفیق کارهای خوب را به دست نمی‌آوریم به دلیل این است که آن کار از سقف پروازی ما بیشتر است و بالعکس اگر توفیق پیدا می‌کنیم کار بدی را انجام ندهیم به دلیل آن است که آن کار از کف پروازی ما پایین‌تر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: این سقف پروازی و کف پروازی اختیار و آزادی را به ما می‌دهد و گزینه‌هایی را در اختیار ما می‌گذارد که ما می‌توانیم آنها را علامت بزنیم اگر سقف پروازی بالا باشد توفیق کارهای بزرگ نصیب ما می‌شود و اگر کف پروازی پایین باشد کارهای خوب را نمی‌توانیم انجام دهیم.
وی گفت: اگر کف پروازی کسی عدد 17 قرار گیرد مقدرات او نیز به گونه ای رقم خواهد خورد که تمام مسایل دست به دست هم می‌دهند که این فرد به گناه بزرگ کشیده نشود.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در شب قدر هم مقدرات مادی و هم مقدرات معنوی رقم می‌خورد خاطر نشان کرد: اگر خدا به نسبت به شخصی محبت پیدا کند سقف پروازی و کف پروازی او را بلند خواهد کرد و این شخص هیچگاه سقوط نمی‌کند.
وی در ادامه با اشاره به این که هیچ حرکتی در عالم تصادفی نیست تصریح کرد: همه حرکات و رفتار از سوی خدا پیش‌بینی شده است منتهای مقداری انعطاف در آن وجود دارد که آن بر می‌گردد به اختیاری که برای انسان در نظر گرفته شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: هر چند که در شب قدر مقدرات یک سال آینده تعیین می‌شود اما شاید این مقدرات به گونه‌ای باشد که تمام عمر آینده انسان مورد تاثیر قرار دهد.
وی خاطر نشان کرد: مقدرات شب قدر هر کس بر اساس اعمال و رفتار سال گذشته افراد مشخص می‌شود پس باید اگر در طول سال گذشته نتوانستیم به نمره مناسبی دست پیدا کنیم در این شب با تضرع و عبادت به درگاه خداوند متعال جبران عقب‌ماندگی را بکنیم زیرا که عبادت در امشب به اندازه هزار ماه است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: باید اعمال و رفتار ما به گونه‌ای باشد که وقتی پرونده ما به دست امام عصر (عج) باز می‌شود ما شرمنده نشویم.
وی بیان داشت: شب قدر شب عبادت و طلب مغفرت است و در این شب‌ها باید جبران کوتاهی‌های سال گذشته را انجام دهیم و بهترین مقدرات را برای سال آینده خود رقم بزنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به فلسفه سخنرانی‌های شب‌های قدر گفت: هر چند شب‌های قدر شب‌های عبادت به درگاه خداوند است و شب سخنرانی نیست اما سخنرانی‌ها انجام می‌شود تا با مطالبی که در این سخنرانی‌ها گفته می‌شود افراد به تفکر فرو روند زیرا یک ساعت تفکر از 40 سال عبادت بالاتر است.
وی خواستار حضور هر چه بیشتر جوانان در مراسم ذکر شد و گفت: با بهره‌برداری صحیح انسان می‌تواند به اندازه تمام عمر خود از این مجالس استفاده کند.
استاد حوزه علمیه قم یاس و ناامیدی را در شب قدر گناه نابخشودنی عنوان کرد و ابراز داشت: این گناه بزرگی است که انسان به واسطه گناهانی که انجام داده است از بخشش خداوند مایوس شود.
وی با تاکید بر پرهیز از غرور در درگاه خداوند گفت: اگر افرادی که به واسطه کارهای نیک و خوبی‌هایی که دارند مغرور شوند به اندازه غرورشان از نگاه خدا خواهند افتاد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان همچنین با اشاره به اهمیت عاقبت به خیری در زندگی گفت: باید در شب قدر که شب دعا و مغفرت است از خداوند متعال مسئلت کنیم که زندگی ما را ختم به خیر کند زیرا خیلی آدم‌های خوبی بودند که زندگی آنها عاقبت خوبی به دنبال نداشت.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مصادف بودن شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با شب ضربت خوردن امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: هر کس که برای علی (ع) گریه کند خدا او را می‌بخشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد