ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

تناقض گویی رسانه های غربی درباره تاسیسات غنی سازی جدید ایران

 تناقض گویی رسانه های غربی درباره تاسیسات غنی سازی جدید ایران

 

رسانه های غربی در یک تناقض آشکار در عین حال که سعی کردند از اعلام خبر ساخت یک تاسیسات جدید غنی سازی به عنوان «پنهان کاری» یاد کنند، ادعا کردند که غرب از وجود این تاسیسات اطلاع داشته است.
«شلمو گانور» از کارشناسان سیاسی رژیم صهیونیستی در سخنانی درباره تاسیسات جدید ایران ادعا کرد: براساس اطلاعاتی که رژیم صهیونیستی دراختیار دارد مرکز هسته ای جدید ایران برای ساخت بمب اتمی کاربرد دارد و نمی توان از آن برای تولیدی برق آن گونه که ایران می گوید استفاده کرد.

 


گانور که با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گفت وگو می کرد اظهار داشت ایران که امضا کننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است باید از قبل وجود این مرکز هسته ای را اعلام می کرد تا احداث آن زیر نظر بازرسان آژانس انرژی اتمی باشد. 


این ادعا در حالی است که طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی ساخت مراکز هسته ای مستلزم این است که 6 ماه قبل از تزریق گاز موضوع به اطلاع آژانس بین المللی انرژی برسد و ایران 12 ماه زودتر یعنی 18 ماه قبل از تزریق گاز موضوع را به آژانس اعلام کرده است.
در همین زمینه الجزیره انگلیسی نیز مدعی شد که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و شخص باراک اوباما از مدت ها قبل از وجود دومین مرکز غنی سازی اورانیوم در ایران اطلاع داشته اند.
شبکه بی بی سی عربی هم طی گزارشی نگرانی آمریکا و دو، سه کشور غربی را وجود مراکز هسته ای اعلام نشده در ایران دانست و نوشت: آمریکا و متحدانش هم اکنون در حال ارزیابی صلح آمیز بودن یا نظامی بودن مرکز هسته ای تازه کشف شده ایران هستند ولی برداشت عمومی این است که علت فاش نکردن این مرکز تاکنون این بوده است که اراده ای در ایران برای افشای کل شبکه برنامه هسته ای این کشور وجود نداشته است وگرنه چنین بحرانی ایجاد نمی شد.
از سوی دیگر، به گزارش رویترز، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز نگرانی خودش را درباره فعالیت های ایران در زمینه ساخت جدید تاسیسات غنی سازی اعلام کرد.
همچنین روزنامه انگلیسی گاردین هم به خبر ساخت جدید یک مرکز هسته ای در کشورمان واکنش نشان داد و مدعی شد: کارشناسان گمانه زنی می کنند که ایران بیش از یک سایت مخفی غنی سازی دارد و اگرچه هنوز سانتریفیوژها را روشن نکرده اما به زودی می تواند این کار را انجام دهد. این روزنامه انگلیسی ادامه داد: اگر یکی از سایت های هسته ای ایران بمباران شود، این کشور قادر است یک جایگزین برای آن بسازد، بنابراین برای مهار ایران بهترین راه حل آن است که جامعه بین الملل یک نظام نظارتی و بازرسی قوی برای ایران تعریف کند.
ادعاها و اظهارات رسانه ها و مقامات غربی و صهیونیستی درباره ساخت جدید یک مرکز هسته ای در کشورمان در حالی است که نشریه آمریکایی فارین پالیسی طی گزارشی احداث تاسیسات دوم غنی سازی اورانیوم در ایران را مغایر ان پی تی ندانست.
فارین پالیسی به نقل از گزارش نشریه واشنگتن پست یادآور شد که ایران 21سپتامبر به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که در حال احداث یک تاسیسات غنی سازی پایلوت دیگر است. به فرض این که ماده هسته ای به این تاسیسات تزریق نشده باشد، - و تهران نیز می گوید این کار را انجام نداده - در این صورت ایران از «توافقنامه جامع پادمان های فراگیر» پیمان منع اشاعه هسته ای (ان پی تی) تخلف نکرده است، چرا که این پیمان می گوید، شش ماه قبل از تزریق ماده هسته ای به هرگونه تاسیسات جدید، آژانس باید از این امر مطلع شود.
به عبارت دیگر، اگر تاسیسات یاد شده همچنان در حال احداث باشد و هیچ گونه ماده هسته ای نیز به آن تزریق نشده باشد، در آن صورت به لحاظ فنی، ایران مطابق توافقنامه اصلی پادمان ها عمل کرده و تابع آن بوده است. همچنین براساس گزارش نیویورک تایمز، انتشار خبر مربوط به ساخت تاسیسات غنی سازی، به خودی خود مدرکی دال بر وجود یک برنامه فعال تسلیحات هسته ای در ایران نیست، تاسیسات جدید، برای غنی سازی و نه یک کارخانه تولید بمب است.
گفتنی است؛ مارک ویدربکر سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز برخلاف ادعاهای سیاسی مقامات غربی تاکید کرد: ایران طی نامه ای که در 21 ماه سپتامبر (ماه جاری) به مقر آژانس در وین ارسال کرد، اطلاع داد که در حال تاسیس یک کارخانه جدید است و اطلاعات بیشتر در زمان مناسب ارائه خواهد شد آژانس از ایران دریافته که هیچگونه مواد هسته ای در داخل تاسیسات جدید وجود ندارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
متن بیانیه دکتر علی اکبر صالحی به ش سه‌شنبه 7 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 09:18 ق.ظ http://ghalampress.ir



بسمه تعالی
جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ و برخورداری از حقوق مسلم خود در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای، طی یک گام موفق جدید، نسبت به ایجاد کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت هسته ای دیگری اقدام نموده است. ایران اکنون با رعایت تمام جوانب از جمله پدافند غیر عامل در حال ساخت این تاسیسات می باشد.
فعالیت های این تاسیسات همانند سایر تاسیسات هسته ای ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود.
سازمان انرژی اتمی ایران این گام موفق بزرگ را که در جهت پیشرفت و توسعه این صنعت است، به رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم عزیز و گرامی ایران تبریک عرض می نماید.
علی اکبر صالحی
3 مهر 1388

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد