ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

جلیلی: ایران صرفاً شمال پایتخت نیست.

وحید جلیلی در دانشگاه تهران:  

همه جناح‌ها در فساد رسانه‌ای سهیم‌اند. 

 

 ایران صرفاً شمال پایتخت نیست .  

 

سردبیر نشریه راه متعلق به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که چندی قبل در یک سخنرانی از "توزیع ناعادلانه رسانه‌ای" را مطرح و به‌ویژه از صداوسیما به‌دلیل این تبعیض قائل شدن انتقاد کرده بود، عصر روز سه‌شنبه با یک مستند به تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آمد تا نظریه خود را بازتوضیح دهد.

 

در ابتدای این برنامه که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده برگزار شد، ابتدا از مستند "ایران سبز" با موضوع "فریاد مستضعفین از بی‌عدالتی در رسانه‌ای که قرار بود ملی باشد"، رونمایی شد و پس از اکران آن، وحید جلیلی که این مستند توسط دوستانش تهیه شده بود، به تبیین منطق حاکم بر این مستند پرداخت. وی با بیان اینکه در کشور شاهد عدم توازن رسانه‌ای هستیم که در انتخابات اخیر نیز بسیار مشهود بود، افزود: فضای رسانه‌ای کنونی تصویری را از ایران نمایش می‌دهد که بر همگان مشخص است و متاسفانه این مسئله از رسانه‌ ملی تا سایر رسانه‌ها نیز وجود دارد. به گزارش فارس، سردبیر نشریه راه با بیان اینکه در این انتخابات رسانه جدیدی با عنوان صندوق رای نیز به رسانه‌های کشور اضافه شد، گفت: در این شرایط شاهد دو تصویر متفاوت از فضای کشور بودیم که یکی از سوی رسانه ملی نمایش داده می‌شد و تصویر دیگر را از رسانه انتخابات مشاهد کردیم. جلیلی با بیان اینکه این دو تصویر کاملا با هم متفاوت بوده‌اند، یاد آور شد: اگر یک ساعت برق در شهر تهران قطع شود، روز بعد تمام رسانه‌ها و حتی صدا و سیما به انتشار خبر آن خواهند پرداخت اما اگر میلیون‌ها نفر از مردم کشور 30 سال بعد از انقلاب برق نداشته باشند و یا از امکانات اولیه زندگی محروم باشند، صفحه حوادث روزنامه ها نیز به انعکاس آن نمی‌پردازد.  

وی در ادامه با اشاره به آرای 24 میلیونی احمدی نژاد در انتخابات خاطر نشان کرد: در این مورد چنین مطرح می‌‌شود که اگر این 24 میلیون نفر وجود دارد، تا دیروز کجا بودند و سئوال دیگر این است که اگر این جمعیت این حق را دارد که سرنوشت سیاسی کشوری مانند ایران را تعیین کند، جایگاه آنها در رسانه ملی کجا بوده است؟ سردبیر نشریه راه با بیان اینکه اکنون رسانه ها ایران را به مثابه همه ایران نمایش نمی دهند، یادآور شد: تا زمانی که این وضعیت نامتوازن نظام رسانه ای در کشور برقرار باشد و زیر ساخت‌های رسانه‌ای کشور غیر عادلانه باشد، هر آسیب شناسی دیگر از وضعیت رسانه‌ها ناقص و بدون نتیجه خواهد بود. جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه ابتدا باید این وضعیت را اصلاح کنیم، اظهار داشت: در این زمینه وضعیت جناح های سیاسی کشور که کاملا مشخص است و مفروض آنها چنین تعریف شده که اگر هر دو جناح از صدا و سیما استفاده کنند، شعار رسانه ملی محقق شده است و در این زمینه چنین مطرح می‌کنند که مثلاً هم ناطق نوری و هم موسوی باید از عملکرد صدا و سیما راضی باشند. 

 وی با بیان اینکه تصویری که اکنون از زندگی ایرانیان و دین آنها در صدا و سیما نمایش داده می‌شود، متعلق به قشر خاصی است، ادامه داد: اگر به دنبال مبارزه با فقر و فساد و تبعیض هستیم، ابتدا باید روی همین فساد رسانه‌ای که همه جناح‌های کشور در آن شریک هستند، دست گذاشته و آن را اصلاح کنیم. سردبیر نشریه راه با ابراز تاسف از اینکه چنین نگاهی در بخشی از فضای آکادمیک کشور نیز مشاهد می‌شود، خاطرنشان کرد: حرمت دانشگاه به علم و دانش است و نخستین گام علمی، مشاهده واقعیت است که باید بعد از آن بر اساس نگاه و ارزش گذاری در جهت اصلاح یا تکمیل آن مشاهده حرکت کنیم یعنی نمی‌توان ژست علمی گرفت و مدعی شد که نخبگی با انکار واقعیت شروع می‌شود.  

جلیلی در ادامه تصریح کرد: فضای رسانه ای و نخبگی کشور بر هم تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل شاهدیم که متاسفانه بعضا اجازه طرح برخی مسائل نیز داده نمی‌شود و از همان ابتدا واقعیت را انکار می‌کنند. وی همچنین خطاب به دانشجویان اظهار داشت: امیدوارم کسانی که عمیق‌تر و بلند مدت‌تر به مسائل نگاه می‌کنند، تلاش کنند تا تصویری واقعی‌تر از ایران به مثابه‌ همه ایران و نه صرفا شمال پایتخت نمایش داده شود. سردبیر نشریه راه در ادامه این جلسه در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان که با استناد به مطالب منتشر شده از افرادی نظیر میر شکاک، داوری، مدد پور و... در نشریه سوره مدعی شده بود که این نشریه به خشونت در جامعه دامن می‌زند، گفت: بنده سردبیر 30 شماره از نشریه سوره بوده‌ام و عملکردم در این دوران کاملا مشخص است. برخی از اینها که شما آنها را تئوریسین خشونت خواندید باید بگویم که از حامیان اصلی میر حسین موسوی در انتخابات بودند اما اینکه ما مطالب آنها را منتشر کردیم لازم است که یادآور کنم نقدهای را در همان مجلس سوره در مورد مطالب میر شکاک منتشر کردیم. 

جلیلی همچنین در خصوص نوع نگاه به دموکراسی یادآور شد: بنده در مناظره انتخاباتی با بهشتی نیز مطرح کرده بودم که چالش و دغدغه امروز ما بحث جمهوریت نظام است و اعتقاد دارم که اگر امام خمینی(ره) فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر، به این دلیل بود که ایشان هیچ تضمینی بهتر از جمهوریت برای حفظ اسلامیت نظام نمی‌دیدند. وی ادامه داد: در انتخابات اخیر برخی تاب جمهوریت نظام را نداشته و تلاش کردند با آن مقابله کنند که در این انتخابات با اسلام به جنگ جمهوریت رفتند و در این مسیر از شعارهای یا حسین، الله اکبر و رنگ مقدس سبز استفاده کردند. سردبیر نشریه راه در ادامه به یکی از یادداشت‌های خود در روزنامه ابرار در زمان جریان دوم خرداد اشاره کرد و گفت: در آن یادداشت من از تعبیر جبهه اشغال شده دوم خرداد استفاده و تصریح کردم که جریانی که به خاتمی رأی داده، از یک جوان روستایی تا جوانان شهرک غرب را شامل می‌‌شود اما رسانه‌هایی که در اختیار جریان دوم خرداد بودند، تنها به همان جوانان شهرک غربی اختصاص داشت. جلیلی با بیان اینکه امروز نیز مشخص است که چه کسی با جمهوریت نظام مشکل دارند، یاد آور شد: اکنون انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد اما برخی نتیجه را قبول نمی‌کنند و مدعی هستند که بعد از اعلام نتایج باید نظارت استصوابی روشنفکران نیز نتیجه را تأیید کند.  

وی در ادامه به ادعای موسوی در خصوص تخلف و تقلب در انتخابات اشاره کرد و افزود: موسوی از یک سو ادعا می‌کند که تقلب شده و مدعی است که مردم به وی رأی داده اند اما مشخص نیست که این آرا چه شده است، از سوی دیگر بحث تخلف را مطرح می‌کند و مدعی است که احمدی‌نژاد با کارهایی نظیر توزیع سهام عدالت و سیب زمینی توانسته آرای مردم را به خود اختصاص دهد که این دو ادعا در مقابل هم هستند. سردبیر نشریه راه همچنین اضافه کرد: مردم به احمدی‌نژاد با تمام نقدهایی که وجود داشت، رأی دادند که این رأی، نشان از ترجیح آنها داشت، یعنی نشان داد که مردم در این شرایط، وضعیت را تحلیل کرده و از بین گزینه های موجود، احمدی‌نژاد را انتخاب کرده‌اند. جلیلی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص توقیف نشریه همشهری نیز اظهار داشت: بنده خودم چندین بار از نشریات اخراج شده‌ام و جالب است که بدانیم که اولین توبیخ مطبوعاتی دولت نهم نیز به مجله سوره که بنده سردبیر آن بودم، اختصاص داشت. وی افزود: همشهری دارای یک ضمیمه است که بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند و به همین دلیل به نظر بنده، توقیف آن در این شرایط اشتباه بود که می شد با روش های دیگر آن را به طرف کرد. سردبیر نشریه راه در پایان سخنان خود با اشاره به عملکرد صداوسیما یادآور شد: اکنون صداوسیما در دست یک طبقه اجتماعی و اقتصادی و یک طیف فکری خاص که با انقلاب فاصله دارند، قرار گرفته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
تلنگر یکشنبه 8 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 12:08 ق.ظ http://talangor86.blogsky.com

salam
baiad goft demokrasi hokomat aghaliat bar aksariat ast,
hata dar jomhori eslami

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد