ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

شنگول و منگول به دنیا آمدند

شنگول و منگول به دنیا آمدند.

 شنگول و منگول، اولین بزغاله‌های تراریخته «ترنس ژن» متولد شده در پژوهشکده رویان

 

 

نخستین حیوانات تراریخته (ترنس ژن) خاورمیانه که حاوی فاکتور 9 انعقادی خون انسان هستند در پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی متولد شدند. این بزغاله ها بر اساس قصه های ایرانی شنگول و منگول نامگذاری شده اند. 

نخستین حیوانات تراریخته «ترنس ژن» خاورمیانه که در پژوهشکده رویان متولد شدند، شنگول و منگول نام گرفتند.

 به دنبال 3 سال تلاش در زمینه تولید حیوانات تراریخته، پژوهشگاه رویان موفق به تولید 2 بزغاله تراریخته حاوی فاکتور 9 انعقادی خون انسان شد. دو بزغاله تراریخته صبح روز شنبه 19 دی در این پژوهشگاه متولد شدند که صحت تراریختگی نمونه‌ها طی آزمایش‌های مختلف و دقیق علمی تأیید شده است و تلاش‌های بعدی پس از شیردهی برای تشخیص بیان این پروتئین و تخلیص آن انجام خواهد گرفت. فاکتور 9 انعقادی برای درمان بیماران هموفیلی B مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پژوهشگاه رویان در مهر سال 85 با تولد رویانا نخستین گوسفند شبیه‌سازی خاورمیانه به تکنیک شبیه‌سازی دست یافت و پس از گذشت یک سال با بهبود این تکنیک‌ها به موفقیت‌های تازه‌ای در این زمینه رسید و توانست میزان تولید جنین و موارد باروری حاصل از آنها را به حد مطلوب‌تری برساند. دو سال و نیم بعد در فروردین ماه سال 88 حنا اولین بزغاله شبیه‌سازی شده ایران متولد شد.
اولین گوساله‌های شبیه سازی شده خاورمیانه نیز با نام‌های بنیانا و تامینا تیر امسال متولد شدند اما چند روز بعد از تولد به علت یک بیماری عفونی تلف شدند. 

 

تاکنون آلفا آنتی تریپسین فعال کننده پلاسیمینوژن بافتی، فاکتور 8 انعقادی خون، فیبرینوژن، آلفا، لاکتالبومین، لاکتوفرین، آلبومین سرم انسانی، کلاژن II , I و آنتی بادی‌های منوکلونال به منظور استفاده درمانی بیماری‌های مختلف در دام‌هایی چون گوسفند، بز، گاو و خوک در کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، انگلستان، ژاپن، دانمارک، کانادا، اسکاتلند هلند و چین تولید شده است.
تولید فراورده‌های دارویی توسط یک بیوراکتور زنده (یعنی حیوانی که با علف تغذیه می‌شود و فرآورده‌های پروتینی ارزشمند انسانی را در وجود خود تولید می‌کند) از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. چرا که بهای فراورده تولید شده بسیار کمتر از روش‌های قبلی نظیر کشت بافت است.
هم اکنون این 2 بزغاله در سلامت کامل به سر می‌برند و حال هر دوی آن‌ها خوب است. 

 

منبع:جهان نیوز

نظرات 7 + ارسال نظر
بیژن شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:29 ب.ظ

چه لبخند زیبایی!

حبه انگور شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:30 ب.ظ

در را فقط روی مامان باز کنید . یادتون نره ها؟!

نازنین سه‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 06:08 ب.ظ http://nazaninvatan.blogsky.com

این خبر و خبرهای مشابه نشان می دهند که ایرانیان همیشه و در هر زمینه ای موفق هستند.
به امید موفقیت های بعدی

الهی آمین

آرش چهارشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 04:24 ب.ظ

بز بز قندی چرا نمی خندی؟

تلنگر چهارشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 04:25 ب.ظ http://talangor86.blogsky.com

سلام
خیلی خوشحال شدم وقتی خبرشو شنیدم.

جعفری سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:14 ق.ظ

عزیزم پیشرفت با شعار و بزرگ نمایی فرق دارد.پیشرفت با سیاست بازی فرق دارد. وقتی جامعه درگیر مشکلات حاد اقتصادی و اجتماعی است عده ای با این ابزار می خواهند افکار عمومی را از مشکلاتی که تا زیر گلویشان بالا امده منحرف کنند. خوب است نگاهی به نرخ وحشتناک خروج نوابغ و تحصیل کرده های ایرانی بیاندازی تا مفهموم پیشرفت خوب دستگیرت شود. تا بیست سال دیگر تنها همین شنگول و منگول و مامانشون براتون می مونه

با تشکر از ابراز نظرتون.
پر واضح است که مطالب شما بی اساس می باشد زیرا پیشرفت های علمی پژوهشگاه رویان در سطح دنیا معتبر و شناخته شده است و ربطی به منحرف کردن افکار عمومی ندارد.
ان شاالله بیست سال دیگر که نه بلکه خیلی زودتر به کمک همین شنگول و منگول ها بسیاری از بیماران صعب العلاج از درد و رنج رهایی خواهند یافت.

قریب غریب سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:56 ب.ظ

خیلی جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد