ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

ب مثل بسیجی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

جوادی آملی: تنها با جدا کردن دختر و پسر دانشگاه اسلامی نمی‌شود.

 

آیت الله جوادی آملی:

تنها با جدا کردن دختر و پسر دانشگاه اسلامی نمی‌شود. 

 

علامه جوادی آملی

 

آیت الله عبد الله جوادی آملی،  در دیدار دانشجویان شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر اسلامی شدن تمام دستگاه‌های وابسته به یک نظام اسلامی تأکید کرد و گفت: 

 با برگزاری دعای کمیل یا نماز جماعت و جدا کردن دختر و پسر دانشجو و استاد متدین تربیت می‌شود اما دانشگاه اسلامی نمی‌شود. 

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه دانشگاه‌ها با ساختن نمازخانه و جدا کردن دختر و پسر اسلامی نخواهند شد، اظهار داشت: دانشگاه زمانی اسلامی می‌شود که علوم آن اسلامی شود.آیت الله عبد الله جوادی آملی، در دیدار دانشجویان شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر اسلامی شدن تمام دستگاه‌های وابسته به یک نظام اسلامی تأکید کرد و گفت: با برگزاری دعای کمیل یا نماز جماعت و جدا کردن دختر و پسر دانشجو و استاد متدین تربیت می‌شود اما دانشگاه اسلامی نمی‌شود.
وی ادامه داد: برگزاری مراسمات دینی از غیر از دانشگاه هم ساخته است اما آنچه که باید در دانشگاه حل شود همین مسئله علم دینی و سکولار است.

جوادی آملی افزود: اسلامی شدن دانشگاه‌ها در گرو اسلامی کردن علوم است و این مسئله ایست که تنها از طریق علمی حل می‌شود.این استاد حوزه علمیه اسلامی ساختن دانشگاه را با بیانیه و سفارش غیرممکن دانست و گفت: با سفارش و بخشنامه می‌توان مسجد ساخت و دعا برگزار کرد ولی نمی‌توان دانشگاه را اسلامی کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دانش اسلامی نباشد آنچه در دل دانشجو رشد می‌کند غیر اسلامی است و نهایتا موجب می‌شود دنشجوی ما گرایشات غیر اسلامی پیدا کند.

جوادی تأکید کرد: درست است که رویکرد دانشگاه باید اسلامی باشد و افراد آن اهل دیانت باشند اما اصل اسلامی شدن دانشگاه فراتر از اینهاست. وی با بیان اینکه مسئله علم دینی و غیر دینی دغدغه تمام مردم دنیا شده است، اظهار داشت: بعضی می‌گویند علم سکولار و غیرسکولار ندارد در حالی که دقیقا بر عکس این مطلب است.

این استاد فلسفه اسلامی گفت: اگر در فلسفه علم، راه کج پیمودیم و به تجریه‌گرایی رسیدیم و شناخت را منحصر به حواس کردیم نتیجه‌اش می‌شود انکار هرآنچه به تجربه نمی‌آید.

وی ادامه داد: مرحله بعدی این تفکر تولید علم سکولار است که جهان را منقطع از مبدا آن بررسی می‌کند. جوادی آملی در خصوص مبانی علم اسلامی اظهار داشت: اگر بپذیریم که آنچه وجودش عین حقیقتش نیست، معلول است و نیازمند علت، به این نتیجه خواهیم رسید که این جهان خالق و حاکمی دارد که مبدا آن است.

وی افزود: در این صورت یک پزشک یا زمین‌شناس وقتی جهان را بررسی می‌کند می‌گوید در اینجا خدا چنین کرد و لحظه به لحظه به یاد خدا خواهد بود. مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: الان لاشه علم را در دانشگاه‌ها تدرس می‌کنند چرا که اول و آخر علوم که به مبدا و آفریننده می‌پردازد حذف شده است.

وی تأکید کرد: چنین دانشی اسلامی نیست و از دانشجو یک مسلمان نمی‌سازد ولی دانش اسلامی دانشجوی مسلمان تربیت می‌کند. این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه اگر موضوع دروس دانشگاه از حوزه اسلامی‌تر نباشد حداقل به اندازه آن اسلامی است، گفت: در دانشگاه فعل خدا را بررسی می‌کنند و در حوزه قول او را، پس چه طور ممکن است دروس حوزه دینی باشد اما دروس دانشگاه دینی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: دانشمندان امروز می‌گویند طبیعت را مطالعه می‌کنیم در حالی که که خلقت را مطالعه می‌کنند. جوادی آملی اظهار داشت: ابتدا و انتهای خلقت را حذف می‌کنند و می گویند طبیعت و سپس همان را هم شبیه‌سازی می‌کنند و می‌گویند صنعت.

این مفسر قرآن کریم با بیان حدیثی از رسول الله(ص) علوم را به دو دسته علم بدن و علم دین تقسیم کرد و گفت: عده‌ای از این حدیث معنی ظاهری آن را برداشت می‌کنند در حالی که بزرگان معتقدند حتی علم پزشکی اگر در راه خدا باشد علم دین است اما علم دینی اگر برای دنیا و مقام خوانده شود علم بدن خواهد بود.

نظرات 2 + ارسال نظر
sia یکشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:37 ب.ظ http://www.themebaz.blogfa.com

salam

ت دوشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:53 ب.ظ

احسنتم!
گل گفتی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد